Předmět: Magisterský literární seminář

« Zpět
Název předmětu Magisterský literární seminář
Kód předmětu KGER/MLI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vývoj románu NJO od počátku do konce 19. století 2. Vývoj moderní románu NJO ve 20. a 21. století 3. Vývoj novely NJO od jejího počátku až do současnosti 4. Vývoj dramatu NJO od počátku do 2. pol. 19. století 5. Vývoj moderního dramatu NJO ve 20. a 21. století 6. Vývoj lyrických žánrů tzv. "formstrenge Lyrik" NJO od jejího počátku až do současnoti 7. Vývoj lyrických žánrů tzv. "formoffene Lyrik" NJO od jejího počátku až do současnosti 8. Vybraná témata nejstarší německojazyčné literatury 9. Vybraná témata z klasických děl literatury NJO 10. Vybraná česká témata a motivy v německojazyčné literatuře 11. Vybraná tendence současné literatury NJO 12. Vybraná témata literatury pro děti a mládež Studijní literatura dle jednotlivých probíraných tematických okruhů a zvolených témat.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Seminář je přípravou na státní závěrečnou zkoušku z oboru literatury NJO a sleduje dva cíle. Prvním je opakování a prohlubování znalostí získané zejména během studia bakalářského stupně v oblasti literárních dějin, přičemž je kladen důraz na diachronní hledisko a sledován vývoj jednotlivých žánrů. Druhý cíl spočívá v systematické přípravě na tematické okruhy státní závěrečné zkoušky dle zvoleného tématu na základě četby a samostatného studia sekundární literatury.
Studující " umí nahlížet na jednotlivé literární žánry nejen v jejich kulturněhistorickém kontextu, ale i komplexně a diachronně z pohledu jejich vývoje v jednotlivých literárních epochách " je schopen na základě samostudia prohloubit své znalosti u zvoleného tématu a uplatnit získané poznatky při interpretaci konkrétního literárního textu v širších kontextuálních souvislostech a uchopit je pohledu aktuálních literárněvědných diskurzů.
Předpoklady
Nejstarší německy psaná literatura Česká témata a motivy v německojazyčné literatuře Vývojové tendence v současné literatuře NJO Vybrané kapitoly z literatury NJO Literatura pro děti a mládež

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Započet: Aktivní účast na semináři, splnění všech zadaných úkolů (ústní referát, písemná seminární práce atd.)
Doporučená literatura
  • Böttcher, G. Geschichte der deutschen Litetratura von den Anfängen bis zu Gegewart in 12 Bd.. Berlin, 1976.
  • Gnüg, H./Möhrmann, R. (Hrsg.). Frauen Literatur Geschichte: Schreibende Frauen vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Stuttgart, 2000.
  • HANSERS. Sozialgeschichte der deutschen Literatur vom 16. Jh. bis zur Gegenwart. Wien, 1980.
  • MARTINI, F. Deutsche Literaturgeschichte. Stuttgart, 1991.
  • RÖTZER, H.-G. Geschichte der deutschen Literatur. Bamberg, 1992.
  • Žmegač Viktor (Hg). Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart Athenäum Verlag: Königstein/Ts., 1984. Bd. III/ 1:. 1918.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní