Předmět: Metodicko-didaktický seminář

« Zpět
Název předmětu Metodicko-didaktický seminář
Kód předmětu KGER/MDS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Aktuální otázky didaktiky němčiny jako cizího jazyka. Evropské dokumenty a konkretizace cílů VCJ při výuce na SŠ a ZŠ v praxi 2. Pojetí role jazykových prostředků ve výuce po zkušenostech z praxe 3. Možnosti využívání produktivních a receptivních řečových dovedností - motivace žáků - pohled z praxe 4. Role kognitivní složky výuky a její aplikace v severočeském regionu při výuce němčiny jako cizího jazyka 5. Role emocionální komponenty z pohledu dosavadních zkušeností 6. Možnosti využívání alternativních metod 7. Příprava začínajícího učitele němčiny na výuku na SŠ nebo ZŠ, a to: - Obsahová úskalí a jejich překonávání - Časová úskalí a jejich překonávání - Úskalí výběru vhodných učebních souborů na současném trhu - Zpracování konceptu vyučovací hodiny

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je usouvztažnit dosud získané teoretické poznatky z didaktiky němčiny jako cizího jazyka a zkušenosti nabyté z hospitací a výuky během pedagogické praxe studujících. Studující se dále seznámí s některými novými alternativními metodami a technikami používanými při cizojazyčném vyučování. Při zpracování konceptu konkrétní vyučovací hodiny němčiny budou diskutovány možnosti volby vhodných metod, strategií a technik.
Studující - dovede aplikovat získané teoretické poznatky a své zkušenosti z dosud absolvované pedagogické praxe tvůrčím způsobem na tak koncipovanou přípravu na vyučovací hodinu, která by mu zajistila co nejvyšší efektivitu a úspěšné zvládnutí v budoucí školské praxi, - se orientuje nejen v evropských dokumentech a českých kurikulárních dokumentech, ale i v nejnovějších alternativách. Sleduje aktuální diskuse o výuce cizích jazyků v odborných časopisech a na internetu s cílem využít jich ve své budoucí učitelské činnosti.
Předpoklady
Didaktika NJ 1 Didaktika NJ 2
KGER/ZDID

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta

Referát o některé vybrané alternativní metodě či technice v rozsahu cca dvou normostran (v německém jazyce) a vypracování konceptu vyučovací hodiny německého jazyka na střední nebo základní škole (v německém jazyce).
Doporučená literatura
  • Bausch, Christ, Krumm. Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen. 1995.
  • Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988.
  • Choděra. Moderní výuka cizích jazyků.Praha,. 1993.
  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011.
  • Kolektiv autorů. Web 2.0 ve výuce jazyků. Liberec: TU, 2012.
  • Krumm, Hans-Jürgen/ Fandrych, Christian/ Hufeisen, Britta/ Riemer, Claudia. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin/New York, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní