Předmět: Literatura pro děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KGER/LPDM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jehličková Jarmila, Mgr.
Obsah předmětu
1. Významový obsah pojmu literatury pro děti a mládež, její estetická specifika a funkce 2. Žánrová specifika, význam lyriky 3. Pohádky a pověsti, literární období romantiky 4. Obrázkové knihy, jejich specifika a funkce; vývoj v 1. polovině 19. století 5. Dívčí romány a dobrodružná literatura v 2. polovině 19. století. 6. Německá literatura pro děti a mládež v 1. pol. 20. století; význam Ericha Kästnera; vývoj za 2. světové války 7. Poválečný vývoj v BRD a bývalé NDR 8. Fantastická literatura, její funkce a přínos; významní představitelé 9. Realistická literatura pro děti a mládež v 60. a 70. letech 20. století. 10. Tematická rozmanitosti v 80. letech 20. století. 11. Nové dívčí romány se zaměřením na aktuální potřeby a zájmy čtenářstva 12. Literatura po roce 1989, problematika identity dětského a mladistvého hrdiny 13. Literatura k tematice česko-německých, popř. česko-rakouských vztahů

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je získat obecný přehled o vývojových tendencích německy psané literatury pro děti a mládež, jejích stěžejních autorech a dílech, přičemž pozornost je věnována zejména nejnovější literatuře a jejím soudobým tématům. Zvláštní zřetel je kladen na vlastní čtenářské zkušenosti a práci s konkrétními literárními texty.
Studující - umí definovat pojem literatura pro děti a mládež, charakterizovat specifika, typické žánry a literární formy - umí popsat vývoj německy psané literatury pro děti a mládež a přiřadit stěžejní díla k jednotlivým literárním obdobím - orientuje se v základní primární a sekundární literatuře dané disciplíny, - umí k danému tématu zvolit vhodný literární text a posoudit jeho vhodnost vzhledem k věku, zájmu a jazykovým dovednostem cílové skupiny.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta

Udělení zápočtu za - domácí samostatnou přípravu studujících, čtení primárních textů - prokázání schopnosti tyto texty analyzovat a interpretovat s ohledem na zprostředkované znalosti o vývoji a tendencích dané literatury
Doporučená literatura
  • Boie, K. Erwachasene reden. Marco hat was getan. München, 1995.
  • Busch, W. Max und Moritz. Köln am Rhein, 2007.
  • Ende, M. Momo. Hamburg, 2010.
  • F., Christiane. Wir Kinder vom Bahnhof Zoo. Hamburg, 2009.
  • Hoffmann, H. Struwwelpeter. Bindlach, 1986.
  • Holub, J. Der Rote Nepomuk. Weinheim, 2005.
  • Kästner, E. Emil und die Detektive. Berlin, 2010.
  • Nöstlinger, Ch. Die feuerrote Friderike. München, 2009.
  • Preußler, O. Kraba. München, 2008.
  • Schlott, J. Der kalte Mai. Frankfurt am Main, 1995.
  • von der Grün. Die Vorstadtkrokodile. München, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní