Předmět: Vývojové tendence v současné němčině

« Zpět
Název předmětu Vývojové tendence v současné němčině
Kód předmětu KGER/KVTS1
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
Obsah předmětu
1.-2. Aktuální tendence ve vývoji lexika I (neologismy 90. let 20. st. a 1. desetiletí 21. st.) 3.-4. Aktuální tendence ve vývoji lexika II (role přejatého lexika v současné němčině, aspekty diskuze o roli anglicizmů v současné němčině, vliv angloamerického úzu na významový posun některých slov) 5.-6. Aktuální tendence v používání vybraných gramatických jevů I (vliv angloamerického úzu na morfologii němčiny a na používání vybraných syntaktických konstrukcí) 7.-8. Aktuální tendence v používání vybraných gramatických jevů II (vliv mluveného jazyka na spisovnou němčinu) 9.-10. Ústav pro jazyk německý v Mannheimu: seznámení s jeho webovými stránkami, vybranými projekty (např. GRAMMIS, elexiko, E-VALBU, Lexikalische Innovationen, Usuelle Wortverbindungen, SprichWort) a časopisem Sprachreport 11.-12. Společnost pro německý jazyk/Gesellschaft für deutsche Sprache: její cíle, mezinárodní aktivity (se zvláštním zřetelem na ČR) a časopis Der Sprachdienst.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Seminář reflektuje a kriticky analyzuje aktuální vývojové tendence v současné němčině z pohledu gramatiky, lexiky i pragmatiky se zvláštním zřetelem na lexikální inovace v posledních 25 letech a na aspekty diskurzu o roli přejatého lexika (interkulturní dimenze vývojových tendencí). Dále dává seminář přehled o činnosti významných institucí, které se věnují výzkumu současné němčiny, jakož i konstruktivní kritice některých vývojových tendencí a usilují rovněž o propagaci a popularizaci němčiny ve světě.
Student umí charakterizovat aktuální vývojové tendence v současné němčině a osvětlit jejich příčiny.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích, seminární práce nebo prezentace, písemný test
Doporučená literatura
  • Bergerová, H. Metodický průvodce k předmětu ?Tendence v současné němčině?. Ústí nad Labem: UJEP, 2020.
  • Ehlich, K. Von Fransch zu Denglisch. Bewegungen im deutschen Wortschatz. Frankfurt/M., 2006.
  • Lawrenz, B. Zum Einfluss des Englischen auf die Morphologie der deutschen Sprache. 2006.
  • Meyer, M. L. G. Anglizismen im Deutschen ? Germanismen im Englischen. Frankfurt/M., 2009.
  • Neuland, E. ?Hey, was geht?? Beobachtungen zum Wandel und zur Differenzierung von Begrüßungsformeln Jugendlicher. 2015.
  • Plewnia, A. Deutsch in Ost und West. Eine Bestandsaufnahme zum 25. Jahrestag des Mauerfalls. 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr