Předmět: Vývojové tendence v současném německém jazyce

« Zpět
Název předmětu Vývojové tendence v současném německém jazyce
Kód předmětu KGER/KVTNJ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bergerová Hana, doc. Dr.
Obsah předmětu
1. Aktuální tendence ve vývoji lexika I (neologismy 90. let 20. st. a 1. desetiletí 21. st.) 2.-3. Aktuální tendence ve vývoji lexika II (role přejatého lexika v současné němčině, aspekty diskuze o roli anglicizmů v současné němčině, vliv angloamerického úzu na významový posun některých slov) 4.-5. Aktuální tendence v používání vybraných gramatických jevů I (vliv angloamerického úzu na morfologii němčiny a na používání vybraných syntaktických konstrukcí) 6. Aktuální tendence v používání vybraných gramatických jevů II (vliv mluveného jazyka na spisovnou němčinu) 7.-8. Genderová problematika v jazyce, k vlivu feministické lingvistiky na jazykový úzus 9.-11. Ústav pro jazyk německý v Mannheimu: seznámení s jeho webovými stránkami, vybranými projekty (např. GRAMMIS, elexiko, E-VALBU, Lexikalische Innovationen, Usuelle Wortverbindungen, SprichWort) a časopisem Sprachreport 12.-13. Společnost pro německý jazyk/Gesellschaft für deutsche Sprache: její cíle, mezinárodní aktivity (se zvláštním zřetelem na ČR) a časopis Der Sprachdienst 14. Závěrečné shrnutí Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce formou studia zadané odborné literatury a písemného vypracování stanovených úkolů dle opory vypracované pro tento kurs. Jejich plnění, tj. výsledky samostatné práce jsou vyučujícím průběžně kontrolovány pomocí výukové platformy moodle a formou osobních konzultací. V rámci prezenční fáze je výuka zaměřena na ústní prezentaci výsledku samostudia a diskuzi vybraných problémů ve skupině pod vedením vyučujícího. Studijní opora: BERGEROVÁ, H. (2013): Vývojové tendence v současné němčině (Metodická příručka). Ústí nad Labem: UJEP.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz reflektuje, kriticky analyzuje a konfrontuje aktuální vývojové tendence v současné němčině z pohledu gramatiky, lexiky i pragmatiky se zvláštním zřetelem na lexikální inovace v posledních 20 letech (ve srovnání s češtinou) a na aspekty diskurzu o roli přejatého lexika (interkulturní dimenze vývojových tendencí). Cílem kurzu je kromě toho i seznámení studujících s činností významných institucí, které se věnují výzkumu současné němčiny, jakož i konstruktivní kritice některých vývojových tendencí a usilují rovněž o propagaci a popularizaci němčiny ve světě. Jedná se o Ústav pro jazyk německý v Mannheimu a o Společnost pro německý jazyk se sídlem ve Wiesbadenu. V centru pozornosti jsou především vybrané projekty Ústavu pro jazyk německý a možnosti jejich využití ve studiu a v následné profesní praxi.
Student získá přehled o vývojových tendencích v současné německé gramatice a lexice a o významných institucích, které se věnují výzkumu současné němčiny a usilují o propagaci němčiny ve světě.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

Zápočet: Aktivní účast na seminářích, splnění všech zadaných úkolů Zkouška: ústní
Doporučená literatura
  • Bergerová, H. Metodický průvodce k předmětu Tendence v současné němčině. Ústí nad Labem: UJEP, 2020.
  • Ehlich, K. Von Fransch zu Denglisch. Bewegungen im deutschen Wortschatz. Frankfurt/M., 2006.
  • Meyer, M. L. G. Anglizismen im Deutschen ? Germanismen im Englischen. Frankfurt/M., 2009.
  • Neuland, E. ?Hey, was geht?? Beobachtungen zum Wandel und zur Differenzierung von Begrüßungsformeln Jugendlicher. 2015.
  • Plewnia, A. Deutsch in Ost und West. Eine Bestandsaufnahme zum 25. Jahrestag des Mauerfalls. 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní