Vyučující
|
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Literární interpretace - utřídění a prohloubení dosavadních znalostí 2. Literární interpretace - interpretace vycházející pouze z textu či díla samého (text- und werkimmanente Interpretation) 3. Literární interpretace - historické počátky literární interpretace, čtverý smysl Písma 4. - 5. Dvorská literatura a její recepce v moderní literatuře (minnesang, Uhland, Des Knaben Wunderhorn aj.) 6. - 7. Faust jako symbol novověkého člověka v různých adaptacích německé (příp. evropské) literatury (Volksbuch, Marlowe, Goethe, Grabbe aj.) 8. - 9. Grimmelshausenův Simplicissimus a Komenského Labyrint světa a ráj srdce - paralely a rozdíly 10. Píseň vs. óda - teoretické zázemí a realizace dvou dominantních proudů v lyrice 18. - 19. století (Goethe a romantikové vs. Klopstock; Schiller; Hölderlin) 11. - 12. Zpochybnění aristotelského pojetí dramatu (Büchner: Woyzek, Dantons Tod, Wedekind: Frühlings Erwachen) 13. - 14. Mystický proud německého naturalismu (Hauptmann: Bahnwärter Thiel, Stehr: Gudnatz) Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno s cca dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu odborné literatury, písemnému vypracování stanovených úloh (kontrola ze strany vyučujícího). Realizace probíhá ve výukové platformě moodle a formou osobních konzultací. V samostudiu by si měl studující přečíst díla primární literatury, která budou předmětem diskuse (příp. úryvky) v prezenční výuce. Intenzívnější přípravu si dále vyžádá dílo a tematické období, které si student vybral pro prezentaci v rámci pracovního semináře. Pro předmět byla vypracována studijní opora. Studijní opora: KVAPIL, J. (2013): Vybrané kapitoly z literatury NJO. Ústí nad Labem: UJEP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je, prohloubit a rozvíjet interpretační kompetence a schopnost samostatného uvažování a práce s textem, nabyté v bakalářském studiu a schopnost samostatného bádání. Součástí semináře je i zopakování a prohloubení teorie interpretace. Výklady budou mít jak formální, tak kulturněhistorické těžiště.
Studující - zná a umí aplikovat na literární text různé interpretační přístupy, - je schopen samostatně pracovat s literárními texty různých žánrů i epoch, - umí je analyzovat a interpretovat z různých úhlů pohledu
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Aktivní účast na semináři, písemná seminární práce o rozsahu cca 10 stran na vybrané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Historia von D. Johann Fausten.
-
Kindlers Neues Literaturlexikon in 21 Bänden. München, 1996.
-
Arnold, Heinz Ludwig / Detering, Heinrich (Hg.). Grundzüge der Literaturwissenschaft. München, 1999.
-
Bahr, Ehrhard. Geschichte der deutschen Literatur (3 Bde.). Tübingen, 1987.
-
Büchner, Georg. Woyzeck.
-
Gerigk, Horst-Jürgen. Lesen und Interpretieren. Göttingen, 2002.
-
Goethe, Johann Wolfgang von. Faust.
-
Goethe, Johann Wolfgang von. Iphigenie auf Tauris.
-
Grabbe, Christian Dietrich. Don Juan und Faust. Stuttgart, 2009.
-
Grimmelshausen, Hans J. Chr. von. Der abenteuerliche Simplicissimus Teutsch.
-
Hauptmann, Georg. Bahnwärter Thiel.
-
Komenský, Jan Amos. Labyrint světa a ráj srdce.
-
Marlowe, Christopher. Die tragische Historie vom Doktor Faustus. Stuttgart, 2005.
-
Stehr, Hermann. Gudnatz.
-
Wedekind, Frank. Frühlings Erwachen. Stutgart, 2012.
|