Předmět: Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny I

« Zpět
Název předmětu Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny I
Kód předmětu KGER/KVKD1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Frydrychová Andrea, Mgr.
Obsah předmětu
1. Metodicko-didaktické principy 2. Terminologické ukotvení - mateřský jazyk, první jazyk, cizí jazyk 3. Faktory ovlivňující učení 4. Osvojování a učení se cizímu jazyku 5. Emoce a kognice při učení se cizímu jazyku 6. Reflexe učení se a styly učení 7. - 9. Volba a příprava tématu pro pedagogickou praxi 10. Evaluace kurzu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je poskytnout vhled do didaktických principů pro výuku němčiny jako cizího jazyka a posléze vybraná témata prakticky aplikovat v rámci pedagogické praxe.
Studující získá přehled o aktuálních tématech didaktiky německého jazyka, rovněž si osvojí na základě rozboru videoukázek, příkladů z výukové praxe a vlastního microteachingu dovednost, jak prakticky aplikovat zvolená témata v rámci pedagogické praxe.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Pro udělení zápočtu se očekává aktivní účast na seminářích, studium povinné literatury, plnění dílčích úkolů a zpracování písemné dokumentace k simulaci vyučovací hodiny (protokol vyučovací jednotky, učební materiály, cvičení a úkoly a další). Studující prezentuje simulaci vyučovací hodiny (microteaching) v rámci zápočtového kolokvia.
Doporučená literatura
  • Ballweg, S. & Drumm, S. & Hufeisen, B. & Klippel, J. & Pilypaityté, L. DLL 2: Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch?. Stuttgart, 2013.
  • Bausch, K.-R. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
  • Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
  • Coste, D., North, B., Trim, J. Coste, D., North, B., Trim, J. (2013): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Stuttgart, 2013.
  • Glaboniat, M., Müller, M., Rusch, P., Schmitz, H., Wertenschlag, L. Profile deutsch. Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen und kommunikative Mittel für die Niveaustufen A1, A2, B1, B2, C1 und C2 des "Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens für Sprachen". Stuttgart, 2013.
  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr