Předmět: Vývoj jazyka

« Zpět
Název předmětu Vývoj jazyka
Kód předmětu KGER/KVJAZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schuppener Georg, prof. Dr. phil.
  • Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základy vývoje jazyka, stěžejní pojmy 2. Teorie o obecném vývoji jazyka - teorie jazykových změn 3. Jazykové zákony a přejímání coby faktory ve vývoji jazyka 4. Původ němčiny: indoevropština a germánština 5. Vývojové stupně němčiny I: stará horní němčina 6. Vývojové stupně němčiny II: střední horní němčina 7. Vývojové stupně němčiny III: raná nová horní němčina 8. Vývojové stupně němčiny IV: nová horní němčina 17.-20. století 9. Jazykové a kulturní vlivy a jazykový kontakt se zřetelem k němčině 10. Modely vývoje jazyka jakožto vysvětlení fenoménů současného jazyka 11. Regionální specifika vývoje německého jazyka: Rakousko, Švýcarsko 12. Jazykové ostrůvky ve střední a východní Evropě, němčina jako jazyk minorit 13. Německo-slovanský jazykový kontakt I: vlivy slovanských jazyků na němčinu 14. Německo-slovanský jazykový kontakt II: vlivy němčiny na češtinu Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce formou studia zadané odborné literatury a písemného vypracování stanovených úkolů dle opory vypracované pro tento kurs. Jejich plnění, tj. výsledky samostatné práce jsou vyučujícím průběžně kontrolovány pomocí výukové platformy moodle a formou osobních konzultací. V rámci prezenční fáze je výuka zaměřena na ústní prezentaci výsledku samostudia a analýzu vybraných jazykových fenoménů ve skupině pod vedením vyučujícího. Studijní opora: SCHUPPENER, G. (2013): Handreichung Sprachgeschichte. Ústí nad Labem: FF UJEP.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je popsat německý jazyk v jeho diachronních souvislostech, zejména s přihlédnutím ke kulturním, mediálním a sociálním faktorům a ke změnám paradigmat. Kurz má poskytnout přehled vývoje německého jazyka od jeho počátků po současnost a přehled procesů změn v jazyce. Zvláštní pozornost bude věnována německo-slovanskému (německo-českému) jazykovému kontaktu, přičemž se v centru zájmu ocitne především vývoj němčiny v Čechách a na Moravě a význam tohoto prostoru pro dějiny německého jazyka (např. pražská němčina/němčina pražské kanceláře).
Díky kurzu získají studující fundované znalosti o vývoji německého jazyka a jevech hláskových změn, o proměnách psané podoby jazyka a o změnách morfologických, syntaktických, lexikálních, sémantických a pragmatických. Po absolvování kurzu mají být studující schopni popsat, určit a zařadit diachronní (a od nich odvozené synchronní) variety a změny paradigmat a též rozpoznat a zařadit formy a vlivy (německo-českého) jazykového kontaktu.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Zápočet: aktivní účast na práci v semináři, splnění zadaných úkolů Zkouška: písemná
Doporučená literatura
  • Ernst, Peter. Deutsche Sprachgeschichte. Wien, 2005.
  • Schuppener, Georg. Basiswissen Sprachgeschichte. Lipsko, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní