|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- základy didaktiky demokcracie: Úvod do hlavních pojm a zásad, jako je demokracie jako cíl vzdělávání, participace a formování hodnot. - demokracie ve třídě/ve výukovém prostoru: Metody a přístupy k podpoře účasti a spolurozhodování v procesech učení - vyrovnání se s kontroverzí a různorodostí názorů: Strategie pro utváření diskurzů a podporu kritického myšlení v kontextu sociální rozmanitosti - praktické přístupy a reflexe: Přístupy: rozvoj konkrétních výukových projektů nebo přístupů k podpoře demokracie a reflexe vlastního pedagogického přístupu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je hlubší porozumění demokratickým hodnotám a principům a jejich zprostředkování ve vzdělávacím procesu. Studující budou vedeni k tomu, jak lze ve vzdělávacím prostředí podporovat demokratické dovednosti a vytvářet demokratické struktury. Kromě toho má seminář podnítit ke kritickému zpochybňování a posilování jejich vlastní učitelské role při prosazování demokratického vzdělávání. V konečném důsledku by studující měli být schopni prakticky a udržitelně realizovat demokratické vzdělávání v různých kontextech.
Studující si v tomto předmětu osvojí důkladné znalosti základních principů a cílů výchovy k demokracii, včetně participace, kontroverze a formování hodnot. Rozvíjejí schopnost podporovat a kriticky reflektovat demokratické procesy a struktury ve vzdělávacím prostředí. Naučí se konstruktivně zacházet s různorodostí názorů a konfliktů a demokraticky utvářet diskurz ve vzdělávacím prostoru. Získají také praktické dovednosti pro realizaci demokratického vzdělávání prostřednictvím inovativních a participativních metod v různých kontextech. V neposlední řadě posilují svou schopnost kriticky zpochybňovat a dále rozvíjet svou vlastní roli a odpovědnost jako učitelé s ohledem na prosazování demokratických hodnot.
|
|
Předpoklady
|
nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
- aktivní účast v hodinách - vyhotovení všech průběžných úkolů - návrh demokratické výukové hodiny
|
|
Doporučená literatura
|
-
Beutel, W., Gloe, M., Himmelmann, G., Lange, D., Reinhardt, V., Seifert, A. & Debus Pädagogik Verlag. Handbuch Demokratiepädagogik. Frankfurt, 2022.
-
Engelmann, S., Juventa Verlag, & Verlag. Lebensformen des Demokratischen: pädagogische Impulse (1. Auflage). Weinheim Basel: Beltz Juventa..
-
Europarat. Volume 1 - Kompetenzen für eine demokratische Kultur. Druck: Europarat.
-
Europarat (2018b). Volume 2 - Descriptors of competences for democratic culture. Druck: Europarat..
-
Frelin, Anneli. Enacting democratic relations in everyday teaching: Comparing teachers? practices from preschool to high school. Citizenship Teaching & Learning. 12. 341-353. 10.1386/ctl.12.3.341_1..
|