Předmět: Propedeutika vědecké práce

« Zpět
Název předmětu Propedeutika vědecké práce
Kód předmětu KGER/KPVP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Význam vědecké práce 2. Analýza textů podle druhu (Textsortenanalyse), kvalitativní kritéria 3. Rešerše a blibliografie v oboru germanistika - systematické hledání literatury 4. Možnosti citování (Chicago, Harvard etc.), forma a význam citací 5. Seznámení s provozem mediotéky KGER, cvičné rešerše: edice, monografie, sborník, časopis 6. Seznámení s provozem Vědecké knihovny UJEP, Rakouské knihovny a metodicko-didaktické knihovny CEPRONIV - prezentace základních druhů publikací (vědecké, popularizační, krásná literatura) 7. Problém kompilátu a plagiátu 8. Základní druhy textů: handout, referát, recence, esej, zpráva, reportáž, ppt prezentace 9. Písemný projev: koncentrace na téma, obsahové a formální členění vědeckého textu 10. Vědecký styl práce (základní pojmosloví, objektivita vs. subjektivita) 11. Shrnutí a vypracování nejdůležitějších bodů vědecké práce (execrptum) 12. Vědecká argumentace (teze, antiteze, komentář sekundární literatury) 13. Pravidla pro uvádění pramenů a aplikace ve vědeckém textu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
V rámci tohoto kurzu studující analyzují struktury v textu s ohledem na formální aspekty a obsahové členění vědecké práce. Dále se zabývají vědeckou literaturou ve smyslu vědecké heuristiky, prací s informačními zdroji a tříděním získaných dat. Studující si prohloubí znalosti v oblasti psaní excerptů, esejů a v oblasti výstavby logických celků (argumentace, teze, antiteze atd.). Důraz je kladen především na porozumění odbornému textu a na zahájení vlastní vědecké činnosti. Důležitou součástí je rovněž úvod do problematiky citování použité literatury a seznámení se s důsledky neodborných citací.
Studující - dovede formulovat vlastní názory a obhájit svá stanoviska souvislou písemnou formou, - umí adekvátně použít jak spisovný, formální i neformální jazyk, - umí pracovat s informačními zdroji a třídit získaná data, - je schopen umí sepsat excerpt, své argumenty i vědecký esej, přičemž použitou literaturu dovede správně citovat.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Předpokladem pro udělení zápočtu je sepsání vědeckého eseje na zadané téma, na jehož základě studující prokáže zvládnutí výstavby vědeckého textu a užívání slovní zásoby z oblasti vědy, schopnost argumentace a správného citování použité literatury
Doporučená literatura
  • Buchner, P. Campus Deutsch - Schreiben. München, 2015.
  • Jahr, S. Uni-Deutsch 1 Wissenschaftsdeutsch. Berlin, 2011.
  • Sittig, C. Arbeitstechniken Germanistik. Stuttgart, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Interkulturní germanistika (A14) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní