Předmět: Německá frazeologie ve výuce NJ

« Zpět
Název předmětu Německá frazeologie ve výuce NJ
Kód předmětu KGER/KNFRV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bergerová Hana, doc. Dr.
Obsah předmětu
1. Charakteristické znaky frazémů, jejich klasifikace 2. Paradigmatické vztahy ve frazeologii 3. Cvičení k frazeologii I 4. Frazémy v textech 5. Cvičení k frazeologii II 6. Úvod do didaktiky frazeologie 7. Frazeodidaktiké metody v praxi 8. Prezentace didaktizací s diskuzí I 9. Prezentace didaktizací s diskuzí II 10. Prezentace didaktizací s diskuzí III Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu odborné literatury, písemnému vypracování stanovených úkolů a seminární práce (tj. didaktizace vhodného textu se zaměřením na práci s frazémy). Kontrola plnění úkolů probíhá ze strany vyučujícího průběžně pomocí výukové platformy moodle a formou osobních konzultací. Prezenční výuka je zaměřená na konkrétní práci s frazémy ve výuce a diskuzi kreativních a efektivních frazeodidaktických metod ve skupině na příkladu konkrétních návrhů didaktizací pro účely výuky na střední škole. Studijní opora: BERGEROVÁ, H.: Multimediální učební pomůcka k německé frazeologii. Ústí nad Labem: UJEP. http://frazeologie.ujepurkyne.com

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je prohloubení lingvistických znalostí v dané disciplíně s důrazem na didaktiku frazeologie a dále rozšíření frazeologické kompetence studujících. V hodinách se studenti seznámí s charakteristickými znaky frazémů, jejich klasifikací, paradigmatickými vztahy ve frazeologii, jakož i se stylistickými a komunikativně-pragmatickými aspekty těchto jazykových prostředků. V centru pozornosti jsou úskalí práce s frazémy ve výuce a kreativní a efektivní frazeodidaktické metody, které studenti aplikují na konkrétní návrhy didaktizací pro účely výuky na střední škole.
Studující - umí charakterizovat typické znaky frazémů a rozlišit je od jednotek nefrazeologických, - umí vymezit různé typy frazémů, - si uvědomuje pragmatický a textový potenciál frazémů včetně úskalí spojených s jejich užíváním v cizím jazyce, - zná efektivní metody práce s frazémy ve výuce na daném typu škol a dokáže je aplikovat v praxi
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

aktivní účast na seminářích, splnění zadaných úkolů, vypracování seminární práce
Doporučená literatura
  • Bergerová, H. Multimediální učební pomůcka k německé frazeologii. Ústí nad Labem, 2007.
  • Burger, H. Phraseologie: eine Einführung am Beispiel des Deutschen. Berlin, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní