Předmět: Výuka němčiny jako cizího jazyka II

« Zpět
Název předmětu Výuka němčiny jako cizího jazyka II
Kód předmětu KGER/KNCJ2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
  • Frydrychová Andrea, Mgr.
Obsah předmětu
1. - 2. Řečová dovednost poslechu s porozuměním - význam a místo řečové dovednosti poslechu s porozuměním ve výuce NJ na jednotlivých úrovních dle SERRJ, principy nácviku, hlavní obtíže této dovednosti u nerodilých mluvčích, typologie cvičení, strategie aplikovatelné při nácviku této ŘD, praktické ukázky. 3. Řečová dovednost čtení s porozuměním - význam a místo řečové dovednosti čtení s porozuměním ve výuce NJ na jednotlivých úrovních dle SERRJ, principy nácviku, způsoby práce s cizojazyčným textem, typologie cvičení, strategie aplikovatelné při nácviku této ŘD, praktické ukázky. 4. - 5. Řečová dovednost mluveného projevu význam a místo řečové dovednosti mluveného projevu ve výuce NJ na jednotlivých úrovních dle SERRJ, principy nácviku, typologie cvičení, strategie aplikovatelné při nácviku této ŘD, kompenzační techniky, praktické ukázky. 6. Řečová dovednost psaného projevu - význam a místo řečové dovednosti psaného projevu ve výuce NJ na jednotlivých stupních osvojení dle SERRJ, principy nácviku, hlavní obtíže této dovednosti u českých žáků/yň, typologie cvičení, strategie aplikovatelné při nácviku této ŘD, praktické ukázky. 7. Funkce a role reálií v komunikativním interkulturním vyučování NJ - rozsah a obsah učiva reálií německojazyčné oblasti při výuce NJ na ZŠ a SŠ, způsoby didaktizace učiva tohoto druhu, typy cvičení, praktické ukázky. 8. Funkce a způsoby kontroly žáků, práce s jazykovými portfolii, sebeevaluace žáků - význam kontroly výkonů žáků/yň, formy kontroly, faktor stresu a jeho odbourávání, humanizace kontroly učících se, praktické ukázky. 9. Problematika státní maturitní zkoušky pro VVP německý jazyk - součásti státní maturity z německého jazyka, ukázky státních maturitních zkoušek z NJ, práce s jednotlivými složkami, způsob hodnocené, praktické ukázky. 10. Výuka NJ orientovaná na žáka, autonomní učení, specifické požadavky žáků - význam individualizace výuky NJ na ZŠ a SŠ, inkluze, způsoby a postupy práce, praktické ukázky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Studující budou seznámeni se základními metodologickými postupy nabývání a rozvoje řečových dovedností. Důraz je kladen na propojení lingvodidaktické teorie s vyučovací praxí na příslušném typu škol, jakož i na rozvíjení dovedností v přípravě, realizaci a následné evaluaci (reflexi) vyučovací jednotky. Studenti připravují simulaci vyučovacích hodin (jednotek) dle zvoleného tématu, cílů a charakteru cílové skupiny. Pro prezentaci těchto simulací (výstupů, microteaching) studenti předloží vedoucímu semináře a spolustudujícím písemně zpracovanou dokumentaci (protokol vyučovací jednotky, učební materiály, cvičení a úkoly a další).
Studující - umí naplánovat, realizovat a evaluovat vyučovací jednotku /hodinu s ohledem na zvolený cíl, - umí aplikovat komplexní přístup k výuce cizího jazyka, včetně reflexe vlastní role učitele cizího jazyka, a to jak na základní, tak i střední škole, - je schopen na základě získaných teoretických poznatků citlivě a kvalifikovaně zprostředkovávat jazykové prostředky a rozvíjet základní řečové dovednosti na pozadí interkulturně pojaté komunikativní metody, - dokáže připravit simulaci vyučovacích hodin (jednotek) dle zvoleného tématu, cílů a charakteru cílové skupin
Předpoklady
Výuka německého jazyka jako cizího jazyka 1 (prerekvizita) Didaktika německého jazyka 1 (prerekvizita) Didaktika německého jazyka 2 (korekvizita)
KGER/KNCJ1 a zároveň FF1/KDI1
----- nebo -----
KGER/KDI1

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Zápočet: aktivní účast v seminářích (min. 70%), plnění zadaných úkolů, výstupy ve formě microteachingu, vypracování seminární práce na zadané téma, příp. splnění zápočtového testu.
Doporučená literatura
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc, 2002.
  • Bausch, K.-R. (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
  • Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
  • Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2015.
  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha, 2011.
  • Zajícová, P. Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache.. Ostrava, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr