Předmět: Obraz Čechů, Rakakušanů a Němců v literatuře od r. 1918

« Zpět
Název předmětu Obraz Čechů, Rakakušanů a Němců v literatuře od r. 1918
Kód předmětu KGER/KN10
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled témat: 1. Pojmy obraz (imago), stereotyp, předsudek, klišé; imagologie apod., role žurnalistiky (vliv sousedství), výchovných a vzdělávacích institucí 2. Historický exkurz (první světová válka: R. Baumgart, S. Zweig; Rakousko 1806-1918; Československo/ČR) 3. Význam stereotypu, jeho konkrétní formy a proměny (Mecklenburg, Gruša, Nazarkiewicz, Drescher/Hausendorf, Rak, Džambo) 4. Český Švejk, rakouský/německý Švejk (Muliar, Rühmann), Brecht ("Švejk v druhé světové válce"), Werfel: "Smrt maloměšťáka" (1926), "Zpronevěřené nebe" (1939) 5. Karel Čapek: "Válka s mloky" (1935), Ingeborg Bachmannová: "Čechy leží u moře" (1964) 6. Ivan Kraus: "Pan vrah" (1996), Dagmar Knöpfelová (režie): "A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu" (2005) 7. František Halas: "Naše paní Božena Němcová" (1940), Jaroslav Seifert: "Vějíř Boženy Němcové" (1940), "Píseň o Viktorce" (1950), Vladimír Drnák: "Manžel slavné ženy" (1938), Miloš Urban: "Poslední tečka za Rukopisy" (1998) 8. Jaroslav Rudiš: "Nebe pod Berlínem" (2007) 9. Vývojové tendence a změny, jejich příčiny. Shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář se zaměří v návaznosti na předmět "Kulturní studia" na konkrétní zobrazení národnostně "vlastního" a "cizího" a na to, jak tyto kategorie konstituují vybraná díla německy a česky píšících spisovatelů v literatuře od r. 1918. Půjde přitom nejen o analýzu stereotypů o Češích, Rakušanech a Němcích, nýbrž také o to, jak se tyto stereotypy mění, např. při převodu z jednoho jazyka do druhého. Náplní semináře bude též sledování vývojových trendů obrazu Čechů, Rakušanů a Němců v závislosti na turbulentních politických změnách 20. století.
Studující - umí definovat základní imagologické termíny a dokáže je aplikovat na příklady v daných pramenech - zná historické souvislosti české i německojazyčné literatury po r. 1918 - dovede samostatně analyzovat a interpretovat literární či filmové dílo s ohledem na obraz Čechů, Rakušanů a Němců v něm
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

aktivní účast na seminářích, vypracování a přednesení referátu, písemná esej
Doporučená literatura
  • Eder, J. Der subversive Schelm. B. Brechts Schwejk im Zweiten Weltkrieg. Ústí nad Labem, 2008.
  • Franz Werfel. Der veruntreute Himmel. Frankfurt a. M., 1964.
  • Hašek, J. Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. Praha, 1990.
  • Jana Hrdličková. DAS BILD DER TSCHECHEN, ÖSTERREICHER UND DEUTSCHEN IN DER LITERATUR NACH 1918. Ústí nad Labem, 2021.
  • Mecklenburg, N. Das Mädchen aus der Fremde. Germanistik als interkulturelle Literaturwissenschaft. München, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr