Předmět: Česká témata a motivy v německojazyčné literatuře 18.-20. století

« Zpět
Název předmětu Česká témata a motivy v německojazyčné literatuře 18.-20. století
Kód předmětu KGER/KN06
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled témat: 1. Osvícenský zájem o lidovou tvorbu národů, obraz Slovanů ve sbírce Stimmen der Völker in Liedern Johanna Gottfrieda Herdera. 2. Obraz Čech v období německé klasiky - Goethovy pobyty v českých lázních (Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Teplice) a jeho obraz české krajiny a duše, Goethův ideál ženy, vztah k Ulrice von Levetzow - analýza a interpretace básnické skladby Marienbader Elegie. 3. Schillerův pohled na Čechy coby místo neznámé, divoké - analýza dramatu Die Räuber z hlediska topografického a interkulturního. 4. Role české mytologie i idealizovaný obraz Prahy v období německé romantiky, analýza obrazu Prahy v historicko-romantickém dramatu Die Gründung Prags Clemense Brentana. Mozartova Praha v novele Eduarda Mörikeho Mozart auf der Reise nach Prag, analýza a interpretace díla. 5. Česká témata v rakouské dramatické tvorbě období biedermeieru a Vormärz, dramatická tvorba Franze Grillparzera ve vztahu k českým tématům (bájná kněžna Libuše, český kníže Otokar II.), interpretace dramatu König Ottokars Glück und Ende. 6. Dramatická tvorba Johannese Nepomuka Nestroye. 7. Čechy v zrcadle realistické cestopisné literatury - práce s texty: Theodor Fontane: Reisebriefe aus Karlsbad, Schloss Eger. Marie von Ebner-Eschenbach: In Eger. Literární obraz Valdštejna. Tvorba Johanna Gottfrieda Seumeho. 8. Češství a Čechy v literatuře německého naturalismu - slezský okruh literátů kolem Gerharta Hauptmanna (Hermann Stehr, Johannes M. Avenarius). 9. Obraz českého národního obrození a konkrétně pak postavy Karla Sabiny na základě analýzy a interpretace románu Die verkaufte Braut od Maxe Broda. 10. Vztah rakouského autora Roberta Musila k Moravě, zvláště pak k Brnu. Analýza topografie jeho prvotiny Verwirrungen des Zöglings Törless. 11. Lidice - místo paměti české tragédie - jeho obraz v literárních památnících německé i české poezie, tvorba Franze Fühmanna, Františka Halase, Karla Šiktance, Jaroslava Seiferta. 12. Lidice - místo paměti české tragédie - jeho obraz v literárních památnících německé i české prózy, zkreslení historických dat v románu Heinricha Manna Lidice, obraz lidické tragédie v povídce Rosen nach Lidice Ludwiga Bäteho, interpretace obrazu literární postavy bezejmenného německého důstojníka v baladické próze Františka Křeliny Každý své břímě.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Tento kurz se zaměřuje na prolínání české kultury a kultur německé jazykové oblasti, především na obraz Čechů, českých dějin a českého prostředí v tvorbě německých a rakouských autorů 18.- 20. století. Výstavba kurzu je diachronní, a to od období osvícenství přes významné kulturněhistorické a literární etapy od 2. poloviny 18. století po století 20. Z jednotlivých etap literárněhistorického vývoje jsou zvoleni reprezentativní představitelé tak, aby byl odraz českých témat a literárních motivů předveden ve své bohatosti, přičemž pozornost je věnována vybraným aspektům české mytologie, historickým a uměleckým osobnostem, české a moravské topografii i místům paměti, jak jsou viděna očima německy píšících autorů i autorů českých.
Studující -umí analyzovat a interpretovat literární texty s ohledem na česká témata a motivy, -si prohloubí znalosti německojazyčné literatury v česko-německém interkulturním a interdisciplinárním kontextu, -rozvíjí své interpretační a argumentační schopnosti na základě studia primární a sekundární literatury.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor

- aktivní účast na seminářích založená na četbě děl primární literatury i studiu doporučené literatury, -přednesení ústního referátu na zvolené téma
Doporučená literatura
  • Bruno Brandl. Liebe zu Böhmen. Ein Land im Spiegel deutschsprachiger Dichtung. Berlin, 1990.
  • J. W. Goethe. Trilogie der Leidenschaft. 1999.
  • Jehličková, Jarmila. Česká témata a motivy v literatuře 18. až 20. století. Ústí nad Labem, 2014.
  • Ludwig Bäte. Rosen nach Lidice. 1960.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr