Vyučující
|
-
Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj románu NJO od počátku do konce 19. století 2. Vývoj moderní románu NJO ve 20. a 21. století 3. Vývoj novely NJO od jejího počátku až do současnosti 4. Vývoj dramatu NJO od počátku do 2. pol. 19. století 5. Vývoj moderního dramatu NJO ve 20. a 21. století 6. Vývoj lyrických žánrů tzv. "formstrenge Lyrik" NJO od jejího počátku až do současnoti 7. Vývoj lyrických žánrů tzv. "formoffene Lyrik" NJO od jejího počátku až do současnosti 8. Vybraná témata nejstarší německojazyčné literatury 9. Vybraná témata z klasických děl literatury NJO 10. Vybraná česká témata a motivy v německojazyčné literatuře 11. Vybraná tendence současné literatury NJO 12. Vybraná témata literatury pro děti a mládež Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce formou studia zadané literatury a písemného vypracování referátu nebo seminární práce ke stanoveným tématům. Plnění úkolů a výsledky samostatné práce jsou vyučujícím průběžně kontrolovány pomocí výukové platformy moodle a formou osobních konzultací. V prezenční výuce jsou diskutovány výsledky samostudia a z nich vyplývající otázky související s vývojem jednotlivých literárních žánrů z diachronního pohledu. Dále studující prezentují formou referátu výsledky svého samostudia doporučené sekundární literatury k zadaným tématům. Základní a doporučená studijní literatura se odvíjí od zvoleného tématického okruhu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Seminář je přípravou na státní závěrečnou zkoušku z oboru literatury NJO a sleduje dva cíle. Prvním je opakování a prohlubování znalostí získané zejména během studia bakalářského stupně v oblasti literárních dějin, přičemž je kladen důraz na diachronní hledisko a sledován vývoj jednotlivých žánrů. Druhý cíl spočívá v systematické přípravě na tematické okruhy státní závěrečné zkoušky dle zvoleného tématu na základě četby a samostatného studia sekundární literatury.
Studující " umí nahlížet na jednotlivé literární žánry nejen v jejich kulturněhistorickém kontextu, ale i komplexně a diachronně z pohledu jejich vývoje v jednotlivých literárních epochách " je schopen na základě samostudia prohloubit své znalosti u zvoleného tématu a uplatnit získané poznatky při interpretaci konkrétního literárního textu v širších kontextuálních souvislostech a uchopit je pohledu aktuálních literárněvědných diskurzů.
|
Předpoklady
|
Nejstarší německy psaná literatura Česká témata a motivy v německojazyčné literatuře Vývojové tendence v současné literatuře NJO Vybrané kapitoly z literatury NJO Literatura pro děti a mládež
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Započet: Aktivní účast na semináři, splnění všech zadaných úkolů (ústní referát, písemná seminární práce atd.)
|
Doporučená literatura
|
-
Borries, E. und E. v. Deutsche Literaturgeschichte. Bde. 2-12. München, 1991.
-
Cornejo, Renata. Deutschsprachige Gegenwartsliteratur nach 1945, Ústí n. L., PF UJEP. 2000.
-
Frenzel, H. A. u. E. Daten deutscher Dichtung. Chronologischer Abriß der deutschen Literaturgeschichte in 2 Bd.. München, 2001.
-
Gansel, K./ Herrmann, E. Entwicklungen in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur nach 1989. 2013. ISBN 0.
-
MARTINI, F. Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart, 1991.
|