Předmět: Magisterský lingvistický seminář

« Zpět
Název předmětu Magisterský lingvistický seminář
Kód předmětu KGER/KMLG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bergerová Hana, doc. Dr.
Obsah předmětu
1. Úvod 2. Vybraná témata z morfologie 3. Vybraná témata ze syntaxe 4. Komplexní lingvistická analýza textu I 5. Vybraná témata z lexikologie 6. Vybraná témata z frazeologie 7. Komplexní lingvistická analýza textu II 8. Vybraná témata z textové lingvistiky a stylistiky textu 9. Komplexní lingvistická analýza textu III 10. Komplexní lingvistická analýza textu IV Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce formou studia zadané odborné literatury a písemného vypracování referátu nebo seminární práce ke stanoveným tématům. Plnění úkolů a výsledky samostatné práce jsou vyučujícím průběžně kontrolovány pomocí výukové platformy moodle a formou osobních konzultací. V prezenčním studiu jsou společně analyzovány vybrané texty a diskutovány problémy spojené se studiem zvoleného tématu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář je přípravou na státní závěrečnou zkoušku z germanistické lingvistiky a sleduje dva cíle. Prvním je rozvoj schopnosti aplikovat teoretické znalosti získané během studia (včetně jeho bakalářského stupně) v jazykovědných disciplínách v praktické rovině formou komplexní lingvistické analýzy textu. Druhý cíl spočívá v systematické přípravě na tematické okruhy státní závěrečné zkoušky. Studující prezentují formou referátu či seminární práce výsledky svého samostudia doporučené sekundární literatury k zadaným tématům.
Studující - umí aplikovat teoretické znalosti z lingvistických disciplín absolvovaných během studia (včetně bakalářského stupně) na rozbor textu, - je schopen/schopna na základě četby sekundární literatury referovat o dané oblasti lingvistického bádání, přičemž nazírá širší jazykovědné souvislosti.
Předpoklady
Vývoj jazyka Textová lingvistika a stylistika textu Srovnávací lexikologie Německá frazeologie ve výuce NJ Vývojové tendence v současném německém jazyce

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Zápočet: aktivní účast na semináři, splnění všech zadaných úkolů (ústní referát, seminární práce)
Doporučená literatura
  • Burger, Harald. Phraseologie: eine Einführung am Beispiel des Deutschen. Berlin, 2007.
  • Dudenredaktion (ed.). Duden: Die Grammatik. Manheim, 2009.
  • Römer, Christine/Matzke, Brigitte. Lexikologie des Deutschen. Eine Einführung. Tübingen, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní