Vyučující
|
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
-
Frydrychová Andrea, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Aktuální otázky didaktiky němčiny jako cizího jazyka. Evropské dokumenty a konkretizace cílů VCJ při výuce na SŠ a ZŠ v praxi 2. Pojetí role jazykových prostředků ve výuce po zkušenostech z praxe 3. Možnosti využívání produktivních a receptivních řečových dovedností - motivace žáků - pohled z praxe 4. Role kognitivní složky výuky a její aplikace v severočeském regionu při výuce němčiny jako cizího jazyka 5. Role emocionální komponenty z pohledu dosavadních zkušeností 6. Možnosti využívání alternativních metod 7. Příprava začínajícího učitele němčiny na výuku na SŠ nebo ZŠ, a to: - Obsahová úskalí a jejich překonávání - Časová úskalí a jejich překonávání - Úskalí výběru vhodných učebních souborů na současném trhu - Zpracování konceptu vyučovací hodiny Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu odborné literatury. Distanční část bude probíhat pod odborným vedením vyučujícího ve vzájemné komunikaci se studujícími prostřednictvím výukové platformy moodle, na které budou průběžně aktualizovány pokyny pro samostatnou práci, studujícím poskytnuty potřebné studijní materiály a zadávány úkoly, které budou ze strany vyučujícího kontrolovány. V prezenční výuce jsou diskutovány výsledky samostudia a koncepty konkrétních vyučovacích hodin NJ na SŠ a ZŠ z perspektivy vhodnosti zvolených metod, strategií a technik. Studijní opora: MAROUŠKOVÁ, M. (2014): Vom Studenten zum Lehrer: abschließendes didaktisches Seminar. Ústí nad Labem: UJEP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je usouvztažnit dosud získané teoretické poznatky z didaktiky němčiny jako cizího jazyka a zkušenosti nabyté z hospitací a výuky během pedagogické praxe studujících. Studující se dále seznámí s některými novými alternativními metodami a technikami používanými při cizojazyčném vyučování. Při zpracování konceptu konkrétní vyučovací hodiny němčiny budou diskutovány možnosti volby vhodných metod, strategií a technik.
Studující - dovede aplikovat získané teoretické poznatky a své zkušenosti z dosud absolvované pedagogické praxe tvůrčím způsobem na tak koncipovanou přípravu na vyučovací hodinu, která by mu zajistila co nejvyšší efektivitu a úspěšné zvládnutí v budoucí školské praxi, - se orientuje nejen v evropských dokumentech a českých kurikulárních dokumentech, ale i v nejnovějších alternativách. Sleduje aktuální diskuse o výuce cizích jazyků v odborných časopisech a na internetu s cílem využít jich ve své budoucí učitelské činnosti.
|
Předpoklady
|
Didaktika NJ 1 Didaktika NJ 2
KGER/KZDID
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta
Referát o některé vybrané alternativní metodě či technice v rozsahu cca dvou normostran (v německém jazyce) a vypracování konceptu vyučovací hodiny německého jazyka na střední nebo základní škole (v německém jazyce).
|
Doporučená literatura
|
-
Bausch, Christ, Krumm. Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen. 1995.
-
Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988.
-
Choděra. Moderní výuka cizích jazyků.Praha,. 1993.
-
Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha, 2006.
-
Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011.
-
Kolektiv autorů. Web 2.0 ve výuce jazyků. Liberec: TU, 2012.
-
Krumm, Hans-Jürgen/ Fandrych, Christian/ Hufeisen, Britta/ Riemer, Claudia. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin/New York, 2010.
|