Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Významový obsah pojmu literatury pro děti a mládež, její estetická specifika a funkce 2. Žánrová specifika, význam lyriky 3. Pohádky a pověsti, literární období romantiky 4. Obrázkové knihy, jejich specifika a funkce; vývoj v 1. polovině 19. století 5. Dívčí romány a dobrodružná literatura v 2. polovině 19. století. 6. Německá literatura pro děti a mládež v 1. pol. 20. století; význam Ericha Kästnera; vývoj za 2. světové války 7. Poválečný vývoj v BRD a bývalé NDR 8. Fantastická literatura, její funkce a přínos; významní představitelé 9. Realistická literatura pro děti a mládež v 60. a 70. letech 20. století. 10. Tematická rozmanitosti v 80. letech 20. století. 11. Nové dívčí romány se zaměřením na aktuální potřeby a zájmy čtenářstva 12. Literatura po roce 1989, problematika identity dětského a mladistvého hrdiny 13. Literatura k tematice česko-německých, popř. česko-rakouských vztahů Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu primární a sekundární literatury. Distanční část bude probíhat pod odborným vedením vyučující ve vzájemné komunikaci se studujícími prostřednictvím výukové platformy moodle, na které budou průběžně aktualizovány pokyny pro samostatnou práci a studujícím poskytnuty potřebné studijní materiály. Distanční část je zaměřena na četbu vybraných děl pro děti a mládež, jejich posouzení po stránce tematické i jazykové. V prezenční části budou vyučující zadány konkrétní úkoly k četbě, tyto kontrolovány a diskutovány. Prezenční část také obeznámí studující s pojmoslovím i vývojovými tendencemi literatury pro děti a mládež. Studijní opora: JEHLIČKOVÁ, J. (2013): Einführung in die deutschsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Ústí nad Labem: UJEP
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je získat obecný přehled o vývojových tendencích německy psané literatury pro děti a mládež, jejích stěžejních autorech a dílech, přičemž pozornost je věnována zejména nejnovější literatuře a jejím soudobým tématům. Zvláštní zřetel je kladen na vlastní čtenářské zkušenosti a práci s konkrétními literárními texty.
Studující - umí definovat pojem literatura pro děti a mládež, charakterizovat specifika, typické žánry a literární formy - umí popsat vývoj německy psané literatury pro děti a mládež a přiřadit stěžejní díla k jednotlivým literárním obdobím - orientuje se v základní primární a sekundární literatuře dané disciplíny, - umí k danému tématu zvolit vhodný literární text a posoudit jeho vhodnost vzhledem k věku, zájmu a jazykovým dovednostem cílové skupiny.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta
Udělení zápočtu za - domácí samostatnou přípravu studujících, čtení primárních textů - prokázání schopnosti tyto texty analyzovat a interpretovat s ohledem na zprostředkované znalosti o vývoji a tendencích dané literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Boie, K. Erwachasene reden. Marco hat was getan. München, 1995.
-
Busch, W. Max und Moritz. Köln am Rhein, 2007.
-
Ende, M. Momo. Hamburg, 2010.
-
F., Christiane. Wir Kinder vom Bahnhof Zoo. Hamburg, 2009.
-
Hoffmann, H. Struwwelpeter. Bindlach, 1986.
-
Holub, J. Der Rote Nepomuk. Weinheim, 2005.
-
Kästner, E. Emil und die Detektive. Berlin, 2010.
-
Nöstlinger, Ch. Die feuerrote Friderike. München, 2009.
-
Preußler, O. Kraba. München, 2008.
-
Schlott, J. Der kalte Mai. Frankfurt am Main, 1995.
-
von der Grün. Die Vorstadtkrokodile. München, 2006.
|