Vyučující
|
-
Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Osvícenství I: filozofická a společenská východiska, literární teorie a drama (Gottsched) 2. Osvícenství II: Lessing 3. Osvícenství III: bajky (Gellert a Lessing) lyrika (Klopstock) 4. Sturm und Drang I: teoretická východiska; epika (román) 5. Sturm und Drang II: drama (Bürgerliches Trauerspiel) 6. Klasika I: základní literárněvědné a filozofické pojmy; poezie 7. Klasika II: epika (Wieland a Goethe); vývojový román 8. Klasika III: Schiller a Goethe 9. Mezi klasikou a romantismem: lyrika (Hölderlin); epika a drama (Kleist) 10. Romantismus I: Jena; teorie raného romantismu 11. Romantismus II: Heidelberg; lidová a umělá tvorba 12. Romantismus III: E.T.A.Hoffmann 13. Literární biedermeier jako mezidobí mezi klasikou/romantikou a realismem 14. Předbřeznové období: Heinrich Heine a politická lyrika; drama V prezenční části studia budou studující seznámeni s vývojovými tendencemi německy psané literatury vzniklé od doby osvícenství do poloviny 18. století a budou jim též zprostředkována východiska pro analýzu a interpretaci děl primární literatury. V distanční části probíhající pod odborným vedením vyučujícího prostřednictvím výukové platformy moodle budou studujícím poskytnuty potřebné studijní materiály a zadány dílčí úkoly k analýze a interpretaci literárních děl, jejichž plnění bude průběžně kontrolováno. Základní a doporučená studijní literatura je uvedena ve výukové platformě moodle.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studující s vývojovými fázemi německojazyčné literatury v období 1720-1848, jejich hlavními představiteli a díly. V popředí stojí problematika jednotlivých vývojových etap a vývoj jednotlivých literárních žánrů (novela, drama, román, bajka aj.). V seminářích se studenti seznámí s významnými díly osvícenství, Sturm und Drang, Výmarské klasiky, německé romantiky, období Biedermeieru a předrevolučního období do r. 1848 (Goethe, Schiller, Hölderlin, Heinrich von Kleist, Jean Paul, E.T.A. Hoffmann, Heine, Büchner aj.).
Studující - orientuje se v jednotlivých vývojových etapách literatury od doby osvícenství do poloviny 19. století - je schopen/schopna tyto charakterizovat a vymezit jejich specifika - zná jejich hlavní představitele a díla - dovede samostatně analyzovat a interpretovat literární dílo vzhledem k jeho historickému, kulturněhistorickému a literárnímu kontextu
|
Předpoklady
|
- Úvod do studia literatury - Úvod do literární interpretace - Propedeutika vědecké práce
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Udělení zápočtu za " četbu děl primární literatury " aktivní účast na seminářích, spočívající v diskuzi k analýze a interpretaci děl
|
Doporučená literatura
|
-
KINDLERS Neues Literaturlexikon in 21 Bänden. München, 1996. ISBN 3898362140.
-
BAHR, Ehrhard. Dějiny německé literatury II. Praha, 2005. ISBN 8024610485.
-
MARTINI, Fritz. Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart, 1991. ISBN -.
-
Werner Röcke u.a. HANSERS Sozialgeschichte der deutschen Literatur vom 16. Jh. bis zur Gegenwart. München/Wien, 1980. ISBN 3446127755.
-
ŽMEGAČ, Viktor. Geschichte der deutschen Literatur vom 18.Jahrhundert bis zur Gegenwart, Bd. 1. Weinheim, 1979. ISBN 978-3-407-32 118-.
|