Předmět: Literatura pro děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KGER/KLDM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obrázkové knížky a komiksy, jejich specifika a funkce 2. Heinrich Hoffmann, Wilhelm Busch, Michael Stavarič 3. Fantastická literatura, její funkce a přínos 4. Fantastická literatura: Otfried Preußler, James Krüss 5. Fantastická literatura: Christine Nöstlinger, Michael Ende, Cornelia Funke 6. Tzv. problémově orientovaná literatura, tematická rozmanitost 80. a 90. let 20. století 7. Moderní literatura pro děti mládež zaměřená na aktuální potřeby a zájmy čtenářstva 8. Problematika identity dětského a mladistvého hrdiny 9. Dívčí romány v 2. polovině 19. století 10. Moderní romány pro dívky, Jana Frey 11. Autobiografická literatura (deníky, dopisy), její specifika a přínos 12. Deník Anne Frank

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem kurzu je získat obecný přehled o vývojových tendencích v německy psané literatuře pro děti a mládež, jejích stěžejních autorech a dílech, přičemž pozornost je věnována zejména pěti tematickým okruhům: obrázkové knížky a komiksy, fantastická literatura, tzv. problémově orientovaná literatura, dívčí romány a autobiografická literatura. Zvláštní zřetel je v kurzu kladen na vlastní čtenářské zkušenosti a práci s konkrétními literárními texty především současné literatury.
Studující se seznámí s historií i moderními trendy v literatuře pro děti a mládež, orientují se v nosných žánrech a znají stěžejní díla. Vybraná díla umí analyzovat a interpretovat.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

- aktivní účast v seminářích - diskuze k četbě - analýza a interpretace vybraných literárních děl
Doporučená literatura
  • Boie, K. Erwachasene reden. Marco hat was getan. München, 1995.
  • BUSCH, Wilhelm. Max und Moritz.. Renningen, 2007.
  • ENDE, Michael. Momo.. Stuttgart, 2005.
  • EWERS, Heinz-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung.. Paderborn, 2012.
  • F., Christiane. Wir Kinder vom Bahnhof ZOO.. Hamburg, 2007.
  • GANSEL, Carsten. Moderne Kinder- und Jugendliteratur. Berlin, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr