Předmět: PVK Literatura a film

« Zpět
Název předmětu PVK Literatura a film
Kód předmětu KGER/KLAF
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod: Literatura a film, text a vizuální médium 2. Poválečný vývojový a šelmovský román: G. Grass, Die Blechtrommel (1959) 3. Volker Schlöndorff, Die Blechtrommel (1979) 4. Die Blechtrommel: groteska jako společenská kritika 5. Kritika médií: H. Böll, Die verlorene Ehre der Katharina Blum (1974) 6. Volker Schlöndorff, Die verlorene Ehre der Katharina Blum (1975) 7. Neuer deutscher Film a společenská kritika; Rainer Werner Fassbinder, Angst essen Seele auf (1974) 8. Film v NDR: Erik Neutsch, Spur der Steine (1964); Frank Beyer, Spur der Steine (1965) 9. Historické reflexe I: Florian Henckel von Donnersmarck, Das Leben der Anderen (2006) 10. Historické reflexe II: Bernhard Schlink, Der Vorleser (1995) 11. Stephen Daldry, Der Vorleser/The Reader (2008) 12. Der Vorleser: recepce a kontroverze

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studující s vybranými literárními díly, jejich filmovými verzemi a filmy se sociálně kritickou tematikou ze 60. a 70. let 20. století a některými současnými, které problematiku těchto desetiletí znovu tematizují. Studující získají náhled na kulturně politické souvislosti daného období a způsoby jejich umělecké reflexe. Porovnáním textu s filmovou verzí se ozřejmí vztahy mezi oběma médii a jejich recepce. V nástupem nového německého filmu v 60. letech se v tehdejším západním Německu začala v literatuře, filmu (a divadle) prosazovat realistická díla, zabývající se konflikty ve společnosti a vnitřním životem postav. V tomto období jsou zfilmována díla levicově zaměřených autorů jako Plechový bubínek (1959) Güntera Grasse nebo Ztracená čest Kathariny Blumové (1974) Heinricha Bölla. V NDR naproti tomu ve stejném časovém úseku dochází ke kritickému zobrazení života v totalitním režimu, literatura i filmy získávají politický přesah. Po roce 2000 se německy psaná literatura i kinematografie vrací k některým velkým tématům z minulosti jako je 2. světová válka a její následky, přelomová 60. léta nebo život v NDR. Předmětem diskuse bude tedy také vyrovnávání se s dějinnými traumaty z různých historických pozic.
Studující - dokáže charakterizovat filmové a literární žánry - zná kulturně politické pozadí diskutovaných historických epoch - dokáže diskutovat o intermedialitě
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Udělení zápočtu za - aktivní účast na diskuzi v seminářích - znalost probíraných textů a filmů - referát - krátká závěrečná práce
Doporučená literatura
  • Bohnenkamp, A. (ed.). Literaturverfilmungen. Stuttgart, 2012.
  • Böll, H. Die verlorene Ehre der Katharina Blum, oder, Wie Gewalt entstehen und wohin sie führen kann. München, 1998.
  • Grass, G. Die Blechtrommel. Hamburg, 1993.
  • Grob, N./Prinzler, H. H./Rentschler, E. (eds.). Neuer deutscher Film. Stuttgart, 2012.
  • Jacobsen, W./Kaes, A./Prinzler, H. H. (eds.). Geschichte des deutschen Films. Stuttgart, 2004.
  • Schlink, B. Der Vorleser. Zürich, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr