Předmět: Komunikační dovednosti pro učitele II

« Zpět
Název předmětu Komunikační dovednosti pro učitele II
Kód předmětu KGER/KKDU2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Liebig Linda
Obsah předmětu
1. Ústní projev: prezentační a diskusní dovednosti uplatnitelné ve studiu a profesi 2. Písemný projev: argumentační písemný projev, úvaha/pojednání (Stellungnahme), vědecká práce (handout s tezemi) 3. Gramatika: nominální a verbální styl 4. Práce se slovní zásobou 5. Možná témata prezentací a textových úloh: a) Výuka němčiny jako cizího jazyka v České republice (hodnocení výkonu, motivace, digitální média, mnohojazyčnost, didaktika literatury atd.); b) Společensky významná témata (povolání, rovnoprávnost, životní prostředí, politika atd.)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Kurz se zaměřuje na práci s vybranými výukovými materiály na procvičení a upevnění všech čtyř jazykových kompetencí. Témata přitom zohledňují oblast vzdělávání, didaktiky němčiny a zájem studujících. Kurz procvičuje taktéž gramatiku a odbornou slovní zásobu na příkladu autentických textů z oblasti obecného a odborného jazyka. Při písemném projevu jsou trénovány strategie argumentativního psaní, v oblasti mluveného projevu se studující učí řídit diskusi.
Studující si procvičí a upevní všechny čtyři jazykové kompetence, jakož i gramatiku a odbornou slovní zásobu. V písemném projevu se zdokonalí v argumentativním psaní, v oblasti mluveného projevu se naučí řídit diskusi.
Předpoklady
KGER/KKDU1

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor

Pro splnění požadavků na zápočet je třeba pravidelná aktivní účast na cvičení, průběžná příprava na výuku, plnění a včasné odevzdávání všech úkolů zadaných vyučujícím.
Doporučená literatura
  • Backhaus, A. & Sander, I. & Skrodzki, J. Mittelpunkt B2/C1 Intensivtrainer. Schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Stuttgart, 2009.
  • Baradaranossadat, A. Jugendsprache im Deutschunterricht. Erscheinungsweisen im Schulalltag und Perspektiven für den Unterricht.. Berlin, 2011.
  • Buscha, A. & Linthout, G. Das Oberstufenbuch Deutsch als Fremdsprache. Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lerner. Leipzig, 2005.
  • Daniels, A. & Dengler, S. & Mautsch, K. F. Mittelpunkt neu C1. Lehrbuch. Stuttgart, 2013.
  • Lindner, R. DaF-Begleiter C2: Übungsbuch Schriftlicher Ausdruck ? Stellungnahme. München, 2014.
  • Sander, I. & Skrodzki, J. & Breslauer, Ch. & Korte-Klimach, I. Mittelpunkt B2 Intensivtrainer. Übungsheft Lese- und Hörverstehen. Stuttgart, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr