Předmět: Jazyková kompetence I

« Zpět
Název předmětu Jazyková kompetence I
Kód předmětu KGER/KJAK1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Frydrychová Andrea, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky, volba témat, rozdělení referátů, pokyny k vypracování referátu, pokyny k přípravě na diskusi 2. Referát - jazykové prostředky, handout, nácvik, příklady 3. Shrnutí textu - nácvik (jazykové prostředky, strategie). 4. Role motivace ve výuce 5. Esej I - členění, jazykové prostředky, příklady, nácvik, vlastní esej 6. Role známkování a hodnocení ve výuce 7. Argumentace - nácvik (jazykové prostředky, strategie) 8. Esej I - vyhodnocení. Chyba, práce s chybou, oprava chyb I. Esej II - zadání 9. Řeč mládeže ve výuce němčiny 10. Internet a sociální sítě, internet ve výuce 11. Esej II - vyhodnocení. Chyba, práce s chybou, oprava chyb II. 12. Interkulturní aspekty ve výuce 13. Vyhodnocení kurzu Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu. V rámci distanční fáze, která probíhá prostřednictvím výukové platformy moodle, se studující naučí potřebnou slovní zásobu, čte zadané texty a plní k nim úkoly, vypracovává shrnutí textu, napíše dva eseje na dané téma, připraví si referát včetně handoutu a připraví se na diskusi dle témat referátů. V rámci prezenční fáze je výuka zaměřena na mluvený projev, přednesení referátů, na diskusi a argumentaci. Studijní opora: KROVOVÁ, E./ WERMES, K. (2013): Jazyková kompetence I (metodická příručka). Ústí nad Labem: UJEP.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz navazuje na jazykovou přípravu bakalářského studia, rozšiřuje a prohlubuje jazykovou kompetenci na úroveň C1+ SERR. Pozornost je věnována rovněž specifickým tématům v souvislosti s didaktickými potřebami vyučování němčiny v českých školách. Důraz je kladen na posilování jednotlivých jazykových kompetencí. V rámci poslechu a čtení s porozuměním se využívají autentické texty z oblasti obecného i odborného jazyka. V oblasti písemného projevu je pozornost věnována shrnutí textu a eseji, v oblasti mluveného projevu ústnímu referátu na téma z oblasti didaktiky. Na jehož základě je vedena diskuze, ve které je trénována volba vhodných jazykových prostředků a argumentačních strategií.
Studující - zná slovní zásobu a gramatickou normu současné spisovné němčiny, a to jak mluvené, tak psané, odpovídající úrovni C1+, - umí shrnout složitý psaný a mluvený text a přednést krátký referát na komplexnější téma, - umí argumentovat, vyvozovat závěry a využít relevantních jazykových prostředků a strategií, a to jak v písemném projevu (esej), tak v projevu mluveném (diskuse).
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta

Zápočet: pravidelná aktivní účast na cvičení - povoleny jsou maximálně dvě absence.Absenci jetřeba omluvit předem emailem. Průběžná příprava na výuku, plnění a včasné odevzdávání všech úkolů zadaných vyučujícím. Neodevzdání domácí práce v termínu je důvodem pro neudělení zápočtu.
Doporučená literatura
  • dle tématu. dle tématu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní