Předmět: Fonetika a fonologie II

« Zpět
Název předmětu Fonetika a fonologie II
Kód předmětu KGER/KFOF2
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Frydrychová Andrea, Mgr.
Obsah předmětu
1. Hlavní obtíže českých žáků při výslovnosti němčiny: konfrontační analýza fonologických systémů němčiny a češtiny; analýza chyb; hlediska pro hodnocení výslovnostních chyb; výzkum hlavních obtíží. 2. Katalog obtížných výslovnostních jevů. 3. Jednotlivé obtížné výslovnostní jevy I. 4. Jednotlivé obtížné výslovnostní jevy II. 5. Převádění grafické podoby jazyka do zvukové v němčině. 6. Cíle výuky a požadavky na ovládnutí zvukové podoby jazyka. 7. Reglementace cílů podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. 8. Otázky vyučování zvukové podobě jazyka - učivo, základní metodické principy, uvádění, nácvik a upevňování výslovnosti. 9. Typologie výslovnostních cvičení. 10. Motivační aspekty osvojování výslovnosti cizího jazyka. 11. Kontrola, zkoušení, hodnocení a klasifikace výslovnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Náplní kurzu je pokračování v přípravě posluchačů na úspěšnou komunikaci v oblasti zvukové realizace německého jazyka, a to nejen jako mluvčí, kteří budou produktivně i receptivně ovládat standardní německou výslovnost, nýbrž i jako budoucí učitele, kteří budou muset kvalifikovaně a citlivě zprostředkovávat výslovnostní normu svým žákům.
Studující - zná a umí diagnostikovat hlavní obtíže českých žáků při výslovnosti němčiny a příčiny jejich vzniku, - ovládá metodiku vyučování zvukové podobě němčiny a typologii výslovnostních cvičení, - je obeznámen s reglementací cílů a požadavků na ovládnutí zvukové podoby jazyka podle SERR, - zná nejdůležitější zásady kontroly, zkoušení a hodnocení úrovně osvojení zvukové podoby jazyka.
Předpoklady
Fonetika a fonologie I

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

Zápočet: Aktivní účast na prezenční části výuky, splnění všech zadaných úkolů, vypracování portfolia dle výukové opory a jeho uznání vyučujícím. Zkouška: Při ústní zkoušce má uchazeč vedle uspokojivého zodpovězení teoretických otázek rovněž při výrazném a foneticky správném čtení textu, který měl možnost si již předem prostudovat a připravit, prokázat, že je schopen v praxi aktivně aplikovat poznatky získané v kurzu.
Doporučená literatura
  • Dieling, H./ Hirschfeld, U. Phonetik lehren und lernen. Fernstudieneinheit 21. Berlin, 2000.
  • Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988.
  • Kohler, K. J. Einführung in die Phonetik des Deutschen. Berlin, 1995.
  • Kolektiv autorů. Deutsches Aussprachewörterbuch. Berlin, New York, 2009.
  • Mangold, M. DUDEN. Das Aussprachewörterbuch. Mannheim, Leipzig, Wien, Zürich, 2005.
  • Maroušková, M. - Schmidt, M. Jak správně vyslovovat němčinu. Ústí nad labem, 2005.
  • Maroušková, Marie. Metody a materiály k nácviku správné německé výslovnosti. Praha. 1980.
  • Palková, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1999.
  • Romportl, M. Základy fonetiky. Praha, 1983.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Interkulturní germanistika (A14) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní