Předmět: Fonetika a fonologie I

« Zpět
Název předmětu Fonetika a fonologie I
Kód předmětu KGER/KFOF1
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Frydrychová Andrea, Mgr.
Obsah předmětu
1. Kombinované studium jako forma autonomního učení - Dotazník; Osobní portfolio 2. Proč jsou důležité obecné znalosti o jazyce 3. Jazyk jako prostředek komunikace 4. Mluvený a psaný jazyk 5. Pravopis a fonetická transkripce 6. Vědní disciplíny zabývající se zvukovou podobou jazyka - fonetika a fonologie 7. Fonetika aplikovaná na výuku cizích jazyků - mluvidla, hlasová hygiena, artikulační báze 8. Klasifikace hlásek jako základních kamenů řeči 9. Klasifikace samohlásek 10. Klasifikace souhlásek 11. Německá výslovnostní norma a její kodifikace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Náplní kurzu je příprava posluchačů na úspěšnou komunikaci v oblasti zvukové realizace německého jazyka, a to nejen jako mluvčí, kteří budou produktivně i receptivně ovládat standardní německou výslovnost, nýbrž i jako budoucí učitele, kteří budou muset kvalifikovaně a citlivě zprostředkovávat výslovnostní normu svým žákům.
Studující - dokáže na pozadí obecných znalostí o jazyce popsat specifika mluvené a psané komunikace, - ovládá v rovině receptivní mezinárodní fonetickou transkripci dle API/IPA, - zná výslovnostní slovníky němčiny a umí s nimi pracovat, - ovládá základní fonetickou a fonologickou terminologii, - dokáže klasifikovat německé samohlásky a německé souhlásky.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor portfolia studenta

Zápočet: Aktivní účast na prezenční části výuky, splnění všech zadaných úkolů, vypracování portfolia dle výukové opory a jeho uznání vyučujícím.
Doporučená literatura
  • Dieling, H./ Hirschfeld, U. Phonetik lehren und lernen. Fernstudieneinheit 21. Berlin, 2000.
  • Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988.
  • Kohler, K. J. Einführung in die Phonetik des Deutschen. Berlin, 1995.
  • Kolektiv autorů. Deutsches Aussprachewörterbuch. Berlin, New York, 2009.
  • Mangold, M. DUDEN. Das Aussprachewörterbuch. Mannheim, Leipzig, Wien, Zürich, 2005.
  • Maroušková, M. - Schmidt, M. Jak správně vyslovovat němčinu. Ústí nad labem, 2005.
  • Maroušková, Marie. Metody a materiály k nácviku správné německé výslovnosti. Praha. 1980.
  • Palková, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1999.
  • Romportl, Milan. Základy fonetiky, Praha (SPN). 1973.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Interkulturní germanistika (A14) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní