Předmět: Komunikační dovednosti pro učitele I

« Zpět
Název předmětu Komunikační dovednosti pro učitele I
Kód předmětu KGER/KDU1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Liebig Linda
Obsah předmětu
1. Ústní projev: prezentační a diskusní dovednosti uplatnitelné ve studiu a profesi 2. Písemný projev: argumentační písemný projev, shrnutí, Essay 3. Gramatika: nominální a verbální styl 4. Práce se slovní zásobou 5. Možná témata prezentací a textových úloh: a) Výuka němčiny jako cizího jazyka v České republice: hodnocení výkonu, motivace, digitální média, mnohojazyčnost, didaktika literatury atd. b) Společensky významná témata: povolání, rovnoprávnost, životní prostředí, politika atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Kurz navazuje na jazykovou přípravu bakalářského studia, rozšiřuje a prohlubuje jazykovou kompetenci na úroveň C1+ SERRJ. Kurz se zaměřuje na práci s vybranými výukovými materiály na procvičení a upevnění všech čtyř jazykových kompetencí. Témata přitom zohledňují oblast vzdělávání, didaktiky němčiny a zájem studujících. Kurz procvičuje taktéž gramatiku a odbornou slovní zásobu na příkladu autentických textů z oblasti obecného a odborného jazyka. Při písemném projevu jsou trénovány strategie argumentativního psaní, v oblasti ústního projevu se studující učí prezentovat s ohledem na cílovou skupinu a dané zadání.
Studující si rozšíří a prohloubí jazykovou kompetenci na úroveň C1+ SERRJ, posílí jednotlivé jazykové kompetence, v oblasti písemného projevu se zdokonalí v psaní shrnutí textu a eseje, v oblasti ústního projevu se studující učí prezentovat s ohledem na cílovou skupinu a dané zadání.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor

Pravidelná aktivní účast na cvičení, průběžná příprava na výuku, plnění a včasné odevzdávání všech úkolů zadaných vyučujícím.
Doporučená literatura
  • Backhaus, Anke / Sander, Ilse / Skrodzki, Johanna. Mittelpunkt neu B2/C1. Textsorten für Studium und Beruf. Intensivtrainer mit Audio-CD. Stuttgart: Klett 2015. .
  • Bayerlein, Oliver. Campus Deutsch. Deutsch als Fremdsprache. Präsentieren und Diskutieren. B2/C1. München: Hueber 2014. .
  • Buchner, Patricia. Campus. Deutsch als Fremdsprache. Schreiben B2/C1. München: Hueber 2014. .
  • Jin, Friederike / Voss, Ute. Grammatik aktiv. Deutsch als Fremdsprache B2/C1. Verstehen, Üben, Sprechen. Berlin: Cornelsen 2017. .
  • Koithan, Ute / Schmitz, Helen / Sieber, Tanja / Sonntag, Ralf. Aspekte neu C1 (Lehrbuch + Arbeitsbuch). Stuttgart: Klett 2017. .
  • Lange, Daisy / Rahn, Stefan. Mündliche Wissenschaftssprache. Kommunizieren, Präsentieren, Diskutieren. Stuttgart: Klett 2017. .
  • Schmitt-Kaufhold, Angelika. Klausurtraining. Essay schreiben. Stuttgart / Leipzig: Klett 2014. .
  • Stein-Bassler, Dorothea. Deutsch intensiv. Schreiben C1. Das Training. Stuttgart: Klett 2021. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr