Předmět: PVK Drama ve výuce německého jazyka

« Zpět
Název předmětu PVK Drama ve výuce německého jazyka
Kód předmětu KGER/KDRAM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jehličková Jarmila, Mgr.
Obsah předmětu
1. Teoretický úvod do problematiky mimoškolních výukových prostor (außerschulische Lernorte) 2. Problematika návštěvy divadla a divadelního představení jakožto impulsu pro výuku německého jazyka 3. Didaktické aktivity spojené s návštěvou divadla (zejména příprava před návštěvou a aktivity po návštěvě) 4. Simulace a prezentace vlastních didaktických návrhů studujících 5. Simulace a prezentace vlastních didaktických návrhů studujících 6. Teoretický úvod do problematiky divadelní a dramatické pedagogiky (Dramen- und Theaterpädagogik) 7. Problematika a analýza dramatických textů ve výuce německého jazyka (s konkrétními didaktickými návrhy) 8. Problematika a analýza adaptací literárních textů ve výuce německého jazyka (s konkrétními didaktickými návrhy) 9. Scénické učení ve výuce německého jazyka - úvod do problematiky 10. Scénické učení ve výuce německého jazyka - analýza konkrétních návrhů didaktických aktivit 11. Simulace a prezentace vlastních didaktických návrhů studujících 12. Simulace a prezentace vlastních didaktických návrhů studujících

Studijní aktivity a metody výuky
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
Výstupy z učení
Téma divadla a dramatizace zastřešuje dvě oblasti, jednak problematiku mimoškolních výukových prostor (ausßerschulische Lernorte) a jednak divadelní a dramatickou pedagogiku (Dramenpädagogik, Theaterpädagogik), obojí v kontextu výuky německého jazyka. Cílem kurzu je tudíž rozvíjet u studujících schopnost a dovednost didakticky využívat návštěvu divadelního představení a didakticky pracovat se scénickými texty v procesu výuky a učení se cizímu jazyku. Pomocí různých didaktických metod se zejména zvyšuje motivace žáků/studujících do výuky německého jazyka, propojuje učivo s emocemi a zlepšují komunikativní kompetence. Studující pracují s různými druhy textů (vhodné dramatické texty, adaptace literárních textů, improvizace, scénické situace) a reflektují možnosti didaktizování vybraných literárních textů pro konkrétní cílovou skupinu žáků/studujících. Studující vytvářejí vlastní didaktizační modely, které pak prezentují v simulovaném učebním prostředí.
Studující se naučí využívat ve výuce německého jazyka návštěvy divadelních představení; studující se naučí připravovat a využívat scénické a dramatické prvky ve výuce německého jazyka
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

- aktivní účast na seminářích - příprava a prezentace konkrétního didaktického návrhu pro návštěvu divadelního představení - příprava a prezentace konkrétního didaktického návrhu dramatizace ve výuce německého jazyka
Doporučená literatura
  • Even, S. Drama Grammatik. Dramapädagogische Ansätze für den Grammatikunterricht Deutsch als Fremdsprache. München, 2003.
  • Kessler, B. Interkulturelle Dramenpädagogik. Dramatische Arbeit als Vehikel des interkulturellen Lernens im Fremdsprachenunterricht. Frankfurt/M., 2008.
  • Kirsch, D. Szenisches Lernen. Theaterarbeit im DaF-Unterricht. Ismaning, 2013.
  • Schulte, A. Außerschulische Lernorte. Berlin, 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr