Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Instituce, publikace a osobnosti 2. Kultura: Konstrukt nebo fenomén? 3. Patriotismus - nacionalismus - regionalismus 4. Jazyk a kultura 5. Kultura a prostor 6. Prostor a jazyk 7. Imagologie: auto-/heterostereotypy 8. Identita / alterita 9. Kulturní transfer. Kontakt nebo izolace? 10. Kultura a politika 11. Místa paměti 12. Domov, migrace a exil Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce formou studia zadané odborné literatury a písemného vypracování stanovených úkolů. Studující se v individuální přípravě seznamují s aktuální odbornou literaturou, v rámci své přípravy specifikují své téma, hledají a čtou studie ke svému tématu, tak aby problematiku zvoleného tématu mohli sami představit v prezenční části kurzu a plnit průběžně zadané úkoly. Jejich plnění, tj. výsledky samostatné práce jsou vyučujícím průběžně kontrolovány formou osobních konzultací a prostřednictvím výukové platformy moodle. Studijní opora: - NĚMEC, M. (2013): Česko-německé interkulturní vztahy (Metodický list).Ústí nad Labem: UJEP. - běžně dostupné knihy a periodika v Nj i Čj
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Základním cílem kurzu je nacvičovat interkulturní kompetenci pro komunikaci v česko - německo - rakouském kulturním prostoru. Dílčími cíly je nácvik práce s vědeckými publikacemi a participace na diskusi, představení vybraných aktuálních odborných pojmů a metodických postupů. Čtením aktuální odborné literatury poznává studující empiricky metody práce i odbornou terminologii, získává nejnovější informace, se kterými je nucen dále pracovat.
Studující - zná činnost institucí na působících v česko-německém kulturním prostoru - orientuje se v aktuálních problémech česko-německého odborného dialogu - je schopen/schopna provádět rešerše na dané téma a pracovat se sekundární literaturou - umí rozpoznat základní problematiku vědeckého textu - dokáže argumentovat, vést diskusi a formulovat otázky
|
Předpoklady
|
nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Udělení zápočtu za - domácí samostatnou přípravu studujících spočívající v četbě textů sekundární i primární literatury k tématu - schopnost analýzy textů v semináři - interpretaci na základě znalosti kulturních a politických dějin
|
Doporučená literatura
|
-
Koschmal, W./ Rogall, J./ Nekula, M. (Hg.). Deutsche und Tschechen. Geschichte-Kultur-Politik. München, 2003.
-
Marek, M. a kol. (ed.). Kultur als Vehikel und Opponent politischer Absichten. Kulturkontakte zwischen Deutschen, Tschechen und Slowaken von der Mitte des 19. Jahrhunderts bis in die 1980er Jahre. Essen, 2010.
-
Seibt, Ferdinand. Deutschland und die Tschechen. München, 1995.
|