Předmět: Klinická pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Klinická pedagogická praxe
Kód předmětu KGER/KBKPP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele (mentora), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat náslechové činnosti v předmětu odpovídajícímu studijnímu programu maior. Přednostně si student vybírá z nabídky fakultních a spolupracujících zařízení. Student vykoná praxi v délce 14 hodin s převahou hospitační a náslechové činnosti a postupným začleňováním činností asistentských podle pokynů mentora praxe. Hodiny jsou rozborované. Školské zařízení si po dohodě s oborovým didaktikem vybírá student samostatně.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Obsahové zaměření klinické pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením mentora praxe, seznámení se s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy, seznámení se se školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty.
Studující si osvojí praktické dovednosti z oblasti pedagogiky a didaktiky, související s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

Absolvování praxe ve školském zařízení v rozsahu 14 hodin, odevzdání portfolia z praxe a hodnocení mentorem praxe.
Doporučená literatura
  • BRANDENBURG, R. et al., eds.. Teacher education: innovation, intervention and impact. Singapore, 2016.
  • DRAHOVZAL, J./ KILIÁN, O./ KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno, 1997.
  • GULOVÁ, L., ed. Studentské profesní praxe ? multikulturní lekce ve školách a v dalších institucích: výukové materiály. Brno, 2015.
  • LOJDOVÁ, K. et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Brno, 2016.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1997.
  • SPILKOVÁ, V. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr