Vyučující
|
-
Frydrychová Andrea, Mgr.
-
Goldhahn Agnes, Ph.D., M.A.
-
Wozonig Karin, Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, volba témat, rozdělení referátů, pokyny k vypracování referátu, pokyny k přípravě na diskusi 2. Referát - jazykové prostředky, handout, nácvik, příklady 3. Shrnutí textu - nácvik (jazykové prostředky, strategie). 4. Role motivace ve výuce 5. Esej I - členění, jazykové prostředky, příklady, nácvik, vlastní esej 6. Role známkování a hodnocení ve výuce 7. Argumentace - nácvik (jazykové prostředky, strategie) 8. Esej I - vyhodnocení. Chyba, práce s chybou, oprava chyb I. Esej II - zadání 9. Řeč mládeže ve výuce němčiny 10. Internet a sociální sítě, internet ve výuce 11. Esej II - vyhodnocení. Chyba, práce s chybou, oprava chyb II. 12. Interkulturní aspekty ve výuce 13. Vyhodnocení kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz navazuje na jazykovou přípravu bakalářského studia, rozšiřuje a prohlubuje jazykovou kompetenci na úroveň C1+ SERR. Pozornost je věnována rovněž specifickým tématům v souvislosti s didaktickými potřebami vyučování němčiny v českých školách. Důraz je kladen na posilování jednotlivých jazykových kompetencí. V rámci poslechu a čtení s porozuměním se využívají autentické texty z oblasti obecného i odborného jazyka. V oblasti písemného projevu je pozornost věnována shrnutí textu a eseji, v oblasti mluveného projevu ústnímu referátu na téma z oblasti didaktiky. Na jehož základě je vedena diskuze, ve které je trénována volba vhodných jazykových prostředků a argumentačních strategií.
Studující - zná slovní zásobu a gramatickou normu současné spisovné němčiny, a to jak mluvené, tak psané, odpovídající úrovni C1+, - umí shrnout složitý psaný a mluvený text a přednést krátký referát na komplexnější téma, - umí argumentovat, vyvozovat závěry a využít relevantních jazykových prostředků a strategií, a to jak v písemném projevu (esej), tak v projevu mluveném (diskuse).
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta
Zápočet: pravidelná aktivní účast na cvičení - povoleny jsou maximálně dvě absence.Absenci jetřeba omluvit předem emailem. Průběžná příprava na výuku, plnění a včasné odevzdávání všech úkolů zadaných vyučujícím. Neodevzdání domácí práce v termínu je důvodem pro neudělení zápočtu.
|
Doporučená literatura
|
-
Mittelpunkt neu C1 : Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene/Intensivtrainer. Stuttgart : Klett, 2015. ISBN 978-3-12-676669-2.
-
Backhaus, A./ Sander, I. / Skrodzki, J. Mittelpunkt - Intensivtrainer schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Stuttgart : Klett, 2012. ISBN 978-3-12676614-2.
-
Buscha, A. /Lindthout, G. Das Oberstufenbuch Deutsch als Fremdsprache : ein Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lerner. Leipzig : Schubert, 2005. ISBN 978-3-929526-81-6.
-
Butler E. / Daniels, a. / Estermann, CH. Mittelpunkt C1 Grammatiktrainer. Stuttgart : Klett, 2009. ISBN 978-3-12-676613-5.
-
Hermann, M. Schlüsselkompetenz Argumentation. Paderborn : Schöningh, 2012. ISBN 978-3-8252-3829.
-
Sander, I. Mittelpunkt neu C1. Stuttgart : Klett, 2015. ISBN 78-3-12-676660-9.
-
Strank, W. Da fehlen mir die Worte : systematischer Wortschatzerwerb für fortgeschrittene Lerner in Deutsch als Fremdsprache. Leipzig : Schubert, 2010. ISBN 978-3-929526-99-8.
|