|
Vyučující
|
-
Lachout Martin, doc. PhDr. Ph.D., MBA
|
|
Obsah předmětu
|
1. Časování sloves. Prézens ? tvary, význam, užití. 2. Perfektum I ? tvary, význam, pravidla pro užití pomocných sloves sein/haben. 3. Perfektum II ? tvary, význam, pravidla pro užití pomocných sloves sein/haben. 4. Préteritum ? tvary, význam, užití. 5. Futurum I ? tvary, význam, užití. 6. Časování sloves s odlučitelnou předponou. 7. Modální slovesa ? objektivní modalita. 8. Skloňování podstatných jmen I. 9. Skloňování podstatných jmen II. 10. Základní pravidla pro užití členů u podstatných jmen. 11. Zájmena a jejich skloňování I. 12. Zájmena a jejich skloňování II. Reflexivní slovesa. 13. Přídavná jména a jejich skloňování I. 14. Přídavná jména a jejich skloňování II.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je zopakovat, utřídit a prohloubit znalosti německé gramatiky, jichž studenti nabyli na střední škole. Těžištěm kurzu bude proto vysvětlení a systematické procvičování jednotlivých gramatických jevů spojené s postupným seznamováním s odbornou terminologií z oblasti gramatiky. Účelem kurzů Gramatický proseminář 1 v ZS a na něj navazujícího kurzu Gramatický proseminář 2 v LS je nejen zlepšit jazykovou kompetenci studentů, ale rovněž zlepšit předpoklady studentů aktivně a úspěšně se zapojit do kurzů lingvistických disciplín naplánovaných pro vyšší ročníky studijního programu.
Studenti si zopakují, utřídí a prohloubí znalosti německé gramatiky, systematicky procvičí jednotlivé gramatické jevy a postupně se seznámí s odbornou terminologií z oblasti gramatiky. Tím si zlepší jednak svou jazykovou kompetenci, jednak zlepší i své předpoklady aktivně a úspěšně se zapojit do kurzů lingvistických disciplín naplánovaných pro vyšší ročníky studijního programu.
|
|
Předpoklady
|
žádné
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - plnění zadaných úloh - úspěšné absolvování zápočtového testu (dosažení 70 % z celkového počtu bodů).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Buscha, J./Helbig, G. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Stuttgart, 2013.
-
Buscha J./Helbig, G. Übungsgrammatik Deutsch. Stuttgart, 2017.
-
Dinsel, S./Geiger, S. Großes Übungsbuch Deutsch. Grammatik. Ismaning, 2009.
-
Dreyer, H./Schmitt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik aktuell. Ismaning, 2009.
-
Hering, A./Matussek, M. Übungsgrammatik für die Mittelstufe. Ismaning, 2009.
|