Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Hlavní obtíže českých žáků při osvojování kodifikované výslovnostní normy němčiny (v případě bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání). 3.-4. Fonetický popis německých hlásek ve vztahu k standardní výslovnosti (s přihlédnutím k metodám nácviku jejich správného produktivního i receptivního osvojování). 5. Koartikulace a její projevy. 6. Členění souvislé řeči. 7. Slabika, takt, věta. 8. Slovní přízvuk. 9.-10. Intonace německé věty - melodie, přízvuk, frázování. 11.-12. Ostatní prozodické prostředky. 13. Fonologická relevance prozodických jevů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Náplní kurzu je pokračování v přípravě posluchačů na úspěšnou komunikaci v oblasti zvukové realizace německého jazyka, a to nejen jako mluvčí, kteří budou produktivně i receptivně ovládat standardní německou výslovnost, nýbrž i jako budoucí učitele, kteří budou muset kvalifikovaně a citlivě zprostředkovávat výslovnostní normu svým žákům.
Studující - zná a umí diagnostikovat hlavní obtíže českých žáků při výslovnosti němčiny a příčiny jejich vzniku, - ovládá metodiku vyučování zvukové podobě němčiny a typologii výslovnostních cvičení, - je obeznámen s reglementací cílů a požadavků na ovládnutí zvukové podoby jazyka podle SERR, - zná nejdůležitější zásady kontroly, zkoušení a hodnocení úrovně osvojení zvukové podoby jazyka.
|
Předpoklady
|
Fonetika a fonologie I
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta
Zápočet: Aktivní účast na prezenční části výuky, splnění všech zadaných úkolů, vypracování portfolia dle výukové opory a jeho uznání vyučujícím. Zkouška: Při ústní zkoušce má uchazeč vedle uspokojivého zodpovězení teoretických otázek rovněž při výrazném a foneticky správném čtení textu, který měl možnost si již předem prostudovat a připravit, prokázat, že je schopen v praxi aktivně aplikovat poznatky získané v kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Dieling, H./ Hirschfeld, U. Phonetik lehren und lernen. Fernstudieneinheit 21. Berlin, 2000.
-
Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988.
-
Kohler, K. J. Einführung in die Phonetik des Deutschen. Berlin, 1995.
-
Kolektiv autorů. Deutsches Aussprachewörterbuch. Berlin, New York, 2009.
-
Mangold, M. DUDEN. Das Aussprachewörterbuch. Mannheim, Leipzig, Wien, Zürich, 2005.
-
Maroušková, M. - Schmidt, M. Jak správně vyslovovat němčinu. Ústí nad labem, 2005.
-
Maroušková, Marie. Metody a materiály k nácviku správné německé výslovnosti. Praha. 1980.
-
Palková, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1999.
-
Romportl, Milan. Základy fonetiky, Praha (SPN). 1973.
|