Předmět: PVK Didaktizace literárních textů

« Zpět
Název předmětu PVK Didaktizace literárních textů
Kód předmětu KGER/DLT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jehličková Jarmila, Mgr.
Obsah předmětu
1. Teoretický úvod do problematiky "Literatura a literární (umělecké) texty v procesu výuky cizích jazyků" 2. Postavení literatury ve výuce podle SERR a podle RVP 3. Čtení a porozumění jako proces a řečové jednání, čtenářská kompetence 4. Principy a kritéria výběru literárních textů 5. Interpretace literárních textů a její reálné možnosti využití ve výuce a učení se cizímu jazyku 6. Přístupy k analýze literárních textů od 2. pol. 20. století 7. Analýza učebních souborů používaných ve výuce němčiny na ZŠ z hlediska práce s literárními a uměleckými texty 8. Analýza učebních souborů používaných ve výuce němčiny na SŠ a gymnáziích z hlediska práce s literárními a uměleckými texty 9. Didaktizace vybraných lyrických textů 10. Didaktizace vybraných lyrických textů 11. Didaktizace vybraných krátkých prozaických textů 12. Didaktizace vybraných krátkých prozaických textů

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je rozvíjet u studujících schopnost a dovednost didakticky pracovat s literárními texty v procesu výuky a učení se cizímu jazyku. Studující pracují s různými druhy literárních textů a reflektují možnosti didaktizování vybraných literárních textů pro konkrétní cílovou skupinu žáků/studujících.
Studující dovedou propojit znalosti a dovednosti získané v ostatních literárněvědných a didaktických disciplínách a na základě toho vytvořit vlastní didaktizační modely práce s textem, které pak prezentují v simulovaném učebním prostředí.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

aktivní účast v seminářích, písemný referát předkládající konkrétní didaktický návrh práce s vybraným literárním textem ve výuce německého jazyka
Doporučená literatura
  • Bučková, T. Tvořivá dramatika a práce s literárním textem ve vyučování cizímu jazyku. Olomouc, 2012.
  • Dobstadt, M./Riedner, R. Fremdsprache Literatur. Neue Konzepte mit Literatur im Fremdsprachenunterricht. München, 2011.
  • Janosch, H. Das große Janosch Buch. Weinheim, 2001.
  • Janosch, H. Die Große Janosch Märchenkiste. Gifkendorf-Vastorf, 2015.
  • Janosch, H. Ich schenk dir einen Ton aus meinem Saxofon. Wien, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr