Vyučující
|
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
-
Frydrychová Andrea, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Osvojování řečových dovedností ve výuce němčiny: 2.-3. Poslech s porozuměním 4.-5. Čtení s porozuměním 6.-7. Ústní projev, výběr textů 8.-9. Písemný projev 10.-11. Plánování hodiny 12. Mnohojazyčnost a její podpora v českých školách 13. Funkce a formy kontroly osvojení učiva; korektura a hodnocení výkonů žáků/žákyň; sebeevaluace žáků Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu odborné literatury. Distanční část bude probíhat pod odborným vedením vyučujícího ve vzájemné komunikaci se studujícími prostřednictvím výukové platformy moodle, na které budou průběžně aktualizovány pokyny pro samostatnou práci. V distanční fázi se studující seznamují s odbornou literaturou, na jejíž základě si osvojí teoretickou znalost typologie cvičení a úloh (jazykové prostředky a řečové dovednosti), které prakticky aplikují v simulaci výukových hodin (microteaching). Pro prezentaci těchto simulací (výstupů) v kontaktní fázi studenti předloží vedoucímu semináře a spoluseminaristům písemně zpracovanou dokumentaci (protokol vyučovací jednotky, učební materiály, cvičení a úkoly a další).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
Studující budou seznámeni se základními metodologickými postupy osvojování jazykových prostředků a rozvíjení základních řečových dovedností. Důraz je kladen na propojení lingvodidaktické teorie s vyučovací praxí na příslušném typu škol. A také na rozvíjení dovedností v přípravě, realizaci a následné evaluaci (reflexi) vyučovací jednotky. Studenti připravují simulaci vyučovacích hodin (jednotek) dle zvoleného tématu, cílů a charakteru cílové skupiny. Pro prezentaci těchto simulací (výstupů, microteaching) studenti předloží vedoucímu semináře a spolustudujícím písemně zpracovanou dokumentaci (protokol vyučovací jednotky, učební materiály, cvičení a úkoly a další).
Studující - umí naplánovat, realizovat a evaluovat vyučovací jednotku /hodinu s ohledem na zvolený cíl, - umí aplikovat komplexní přístup k výuce cizího jazyka, včetně reflexe vlastní role učitele cizího jazyka, a to jak na základní, tak i střední škole, - je schopen na základě získaných teoretických poznatků citlivě a kvalifikovaně zprostředkovávat jazykové prostředky a rozvíjet základní řečové dovednosti na pozadí interkulturně pojaté komunikativní metody, - dokáže připravit simulaci vyučovacích hodin (jednotek) dle zvoleného tématu, cílů a charakteru cílové skupin
|
Předpoklady
|
Didaktika NJ I
KGER/ZDID
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Zápočet: Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce v rozsahu 1 - 2 normostran k aktuální tématice obsažené v odborných časopisech, a to v německém jazyce. Výstup (microteaching). Zkouška: Forma zkoušky je ústní, zakládá se na odpovědi na dva tematické okruhy z učiva obsaženého v kurzech Didaktika 1 a Didaktika 2.
|
Doporučená literatura
|
-
Bausch, Christ, Krumm. Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen. 1995.
-
Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988.
-
Choděra. Moderní výuka cizích jazyků.Praha,. 1993.
-
Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha, 2006.
-
Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011.
-
Krumm, Hans-Jürgen/ Fandrych, Christian/ Hufeisen, Britta/ Riemer, Claudia. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin/New York, 2010.
|