Předmět: Didaktika německého jazyka I

« Zpět
Název předmětu Didaktika německého jazyka I
Kód předmětu KGER/DI1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
Obsah předmětu
1. Osvojování jazykových prostředků ve výuce němčiny 2. Psaná podoba německého jazyka 3. Zvuková podoba německého jazyka 4. - 5. Lexikální plán německého jazyka 6. - 7. Gramatický plán německého jazyka 8. Plánování vyučování a vyučovací hodiny pro předmět NJ jako cizí jazyk 9. Výběr a použití učebnic NJ, učebnice pro II. a III. stupeň. 10. Druhy, funkce a použití technických a elektronických prostředků ve výuce NJ. 11. Kritéria výběru textů a práce s nimi při výuce NJ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Studující budou seznámeni se základními metodologickými postupy osvojování jazykových prostředků. Důraz je kladen na propojení lingvodidaktické teorie s vyučovací praxí na příslušném typu škol, jakož i na rozvíjení dovedností v přípravě, realizaci a následné evaluaci (reflexi) vyučovací jednotky.
Studující - se orientuje v základních didaktických kategoriích, - ovládá základní lingvodidaktickou terminologii, - umí propojit poznatky z obecné a oborové didaktiky, - zná platné kurikulární dokumenty.
Předpoklady
Výuka němčiny jako cizího jazyka 1 (korekvizita)

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Vypracování seminární práce na zadané téma.
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2016.
  • Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání. Praha, 2016.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2017.
  • Bausch, K.-R. (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
  • Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
  • Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2015.
  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr