Předmět: Dějiny NJO II

« Zpět
Název předmětu Dějiny NJO II
Kód předmětu KGER/DEJ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
Obsah předmětu
1. Otázka německého národního sjednocení. Nacionalismus 2. Bismarckovo Německo. Gründerjahre 3. Wilhelminismus. Platz an der Sonne 4. Mnohonárodnostní Rakousko-Uhersko 5. I. světová válka 6. Meziválečné období - Výmarská republika 7. Němci v Československu 8. Antisemitismus v německojazyčné společnosti 9. Nacistické Německo 10. II. světová válka a následky 11. Němci jako viníci a oběti 12. Rozdělené Německo 13. II. sjednocení Německa a evropská integrace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Studující získají prací v seminářích, díky přednáškám a samostudiu ucelený chronologický přehled o klíčových událostech politických dějin a kulturním vývoji německojazyčného kulturního společenství od vytváření národních společností v Habsburské monarchii a vzniku národního německého státu v roce 1871 až do současnosti. Zvláštní zřetel je věnován otázce česko-německých vztahů. Dalším cílem je seznámení studujících s významnými osobnostmi německých kulturních dějin od konce 19. století, které jsou pevně zakotveny v kolektivní národní paměti dnešní generace Němců a Rakušanů.
Studující " umí si samostatně zformulovat otázku, argumentovat a interpretovat text " dokáže zformulovat recenzi " orientuje se v politickém a kulturním vývoji německojazyčných oblastí od 2. poloviny 19. století do dnešní doby " prohloubil si znalosti geografie německojazyčné oblasti
Předpoklady
Dějiny NJO I

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Udělení zápočtu za " pravidelnou domácí přípravu " pravidelnou a aktivní účast na seminářích " znalostní test " recenzi jedné monografie nebo sborníku k probírané tematice Recenze je kritickou reflexí čtenáře, musí být vypracována v německém jazyce a má být podnětem k diskusi u ústní zkoušky. Musí obsahovat informace o obsahu knihy, stanovit cíle knihy a kriticky se vyrovnat s tezemi autora jakož i jeho argumentací. Zkouška: Studenti hovoří o problematice jedné z recenzovaných knih, charakterizují popisovanou dobu a zasadí jí do kontextu německých popř. rakouských či švýcarských dějin. Dále stručně vysvětlí náhodně vybrané pojmy nebo osobnosti a tím dokáží svou orientaci a přehled o historii a reáliích německojazyčných oblastí.
Doporučená literatura
  • Francois,É./ Schulze, H. Deutsche Erinnerungsorte. München, 2001.
  • Müller, Helmut/ Krieger, K. und Vollrath, H. Dějiny Německa. Praha, 1995.
  • Müller, Helmut/ Krieger, K. und Vollrath, H. Schlaglichter der deutschen Geschichte. Bonn, 2010.
  • Müller, R.A. Deutsche Geschichte in Quellen und Darstellung.. Stuttgart, 2005.
  • Seibt, Ferdinand. Deutschland und die Tschechen.. München, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Interkulturní germanistika (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní