Předmět: Česká témata a motivy v německojazyčné literatuře

« Zpět
Název předmětu Česká témata a motivy v německojazyčné literatuře
Kód předmětu KGER/CTM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jehličková Jarmila, Mgr.
Obsah předmětu
A Osvícenský zájem o lidovou tvorbu národů 1. Johann Gottfried Herder: Stimmen der Völker in Liedern - Slawische Völker. B Obraz Čech v období německé klasiky 2. Goethovy pobyty v českých lázních (Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Teplice) a jeho obraz české krajiny a duše. Práce s deníkovými záznamy z let 1821-1823 (Tagebuchaufzeichnungen aus Böhmen 1821-1823). Goethův ideál ženy, vztah k Ulrice von Levetzow - analýza a interpretace básnické skladby Marienbader Elegie. 3. Schillerův pohled na Čechy coby místo neznámé, divoké - analýza dramatu Die Räuber z hlediska topografického a interkulturního. C Role české mytologie i idealizovaný obraz Prahy v období německé romantiky 4. Analýza obrazu Prahy v historicko-romantickém dramatu Die Gründung Prags Clemense Brentana. 5. Mozartova Praha v novele Eduarda Mörikeho Mozart auf der Reise nach Prag. D Česká témata v rakouské dramatické tvorbě období biedermeieru a Vormärz 6. Dramatická tvorba Franze Grillparzera ve vztahu k českým tématům (bájná kněžna Libuše, český kníže Otokar II.), interpretace dramatu König Ottokars Glück und Ende. 7. Johannes Nepomuk Nestroy: Eisenbahnheiraten. E Čechy v zrcadle realistické a naturalistické cestopisné literatury 8. Theodor Fontane: Reisebriefe aus Karlsbad, Schloss Eger. Marie von Ebner-Eschenbach: In Eger. 9. Johann Gottfried Seume: Auf den Straßen Böhmens. 10. Češství a Čechy v literatuře německého naturalismu - slezský okruh kolem Gerharta Hauptmanna (Hermann Stehr: novela Gudnat, Mythen und Mähren, fantastická povídka Der Himmelsschlüssel. Eine Geschichte zwischen Himmel und Erde, Johannes M. Avenarius: povídka Heimat). F Česká tematika v dílech 1. poloviny 20. století 11. Obraz českého národního obrození a postava Karla Sabiny v románu Die verkaufte Braut Maxe Broda. 12. Robert Musil - rakouský autor se silným vztahem k Moravě, zvláště pak k Brnu. Analýza topografie jeho prvotiny Verwirrungen des Zöglings Törless. 13. Lidice - místo paměti české tragédie - v literárních památnících německé i české literatury I - poezie: báseň Franze Fühmanna Im Museum von Lidice, česká poezie k tematice lidické tragédie (František Halas: Lidice, Jiří Václav Svoboda: Lidice, Karel Šiktanc: Heinovské noci, Jaroslav Seifert: Přilba hlíny), poéma Mrtvá ves (Das tote Dorf/The Dead Village) Viktora Fischla. 14. Lidice - místo paměti české tragédie - v literárních památnících německé i české literatury II - próza: zkreslení historických dat v románu Heinricha Manna Lidice, Bäte Ludwig: povídka Rosen nach Lidice, postava bezejmenného německého důstojníka v baladické próze Františka Křeliny Každý své břímě.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět obsahově navazuje na bakalářské kurzy "Česko-německé literární vztahy" a "Německá literatura z Českých zemí I a II" i na magisterský předmět "Německojazyčná literatura raného novověku z českých zemí". Výstavba kurzu je diachronní, a to od období osvícenství přes významné kulturněhistorické a literární etapy 2. poloviny 18. století a století 19. až po historický mezník Evropy, rok 1945. Z jednotlivých etap literárněhistorického vývoje jsou zvoleni reprezentativní představitelé tak, aby byl odraz českých témat a literárních motivů předveden ve své bohatosti, přičemž pozornost je věnována vybraným aspektům české mytologie, historickým a uměleckým osobnostem, české a moravské topografii i místům paměti, jak jsou viděna očima německy píšících autorů. Kurz je obsahově propojen také s PVK "Postavy českých dějin v německojazyčné literatuře od osvícenství do expresionismu", které svými přesahy a vzájemným doplňováním látky (postava Libuše v literatuře či Valdštejnovská trilogie Friedricha Schillera) prohlubuje učivo tohoto kurzu povinného.
Těžiště disciplíny spočívá v literárních rozborech a interpretaci, přičemž si studující na základě práce s primární i sekundární literaturou prohlubují znalosti německé literatury v česko-německém interkulturním a interdisciplinárním kontextu, zdokonalují své interpretační a argumentační schopnosti.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Aktivní účast v seminářích založená na četbě děl primární literatury i studiu doporučené literatury, přednesení ústního referátu na zvolené téma a zapojení do diskuse prověřují schopnost interpretace literárních děl v širším kulturněhistorickém kontextu z česko-německého interkulturního pohledu.
Doporučená literatura
  • Arnold, H. Zeidler, H. (Hrsg.). Uferdasein. Deutschsprachige Literatur in Böhmen, Bautzen 1996 (Anthologie).
  • BÄTE, L. Rosen nach Lidice. Berlin, 1960.
  • Brandl, B. Liebe zu Böhmen. Ein Land im Spiegel deutschsprachiger Dichtung. Berlin: Verlag der Nation, 1990.
  • Brentano, C. Die Gründung Prags. Berlin, 2010.
  • Brod, M. Die verkaufte Braut.. Esslingen, 1962.
  • Grillparzer, F. König Ottokars Glück und Ende. Stuttgart, 1986.
  • Herder, J.G. Stimmen der Völker in Liedern. Stuttgart, 1968.
  • Křelina, F. Každý své břímě. Praha, 1990.
  • Mann, H. Lidice. Berlin, 1984.
  • Schiller, F. Die Räuber. Stuttgart, 1986.
  • Stehr, H. Mythen und Mähren. Leipzig, 1929.
  • von Goethe, J.W. Trilogie der Leidenschaft. Rudolstadt, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní