Předmět: Česko-německé kulturní vztahy

« Zpět
Název předmětu Česko-německé kulturní vztahy
Kód předmětu KGER/CNKV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrbok Václav, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kulturní vztahy v době před "národním obrozením" 2. Národní obrození, trojitá role jazyka coby komunikačního, kulturního a symbolického prostředku 3. Dvojjazyčnost a role zemského patriotismu 4. Časopisy a noviny doby předbřeznové 5. Revoluce, Češi a Němci 6. Noviny v 2. polovině 19. století 7. Národní agitace - spolkový život 8. Muzeum 9. Divadla 10. Univerzity 11. Kulturní prostředníci a jejich úloha 12. Noviny v době meziválečné 13. Soumrak, krize a konec česko-německého soužití

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Přednáška i seminář uvádí do historicky zaměřené germanobohemistické literárněvědně, resp. šířeji kulturněvědné problematiky. Seznámí na konkrétních příkladech s institucemi veřejného a kulturního života (divadla, muzea, vědecké instituce, univerzitní germanistika, bohemistika, historie; noviny, časopisy, nakladatelství, spolky a neformální okruhy autorů, kavárny aj.), ve kterých docházelo k česko-německé interkulturní výměně, proslulému "stýkání a potýkání", ale i mlčení či ostentativní ignoraci. Vedle toho bude představena celá plejáda osobností z českého, německého, židovského i "utrakvistického" prostředí, které k tomuto neobyčejné plodnému, vnitřně členitému a soustavnému dialogu přispívaly. Zvláštní pozornost bude věnována severočeskému regionu a Praze.
- získá orientaci o konkrétních tématech kulturních vztahů mezi českými Němci a Čechy v době nacionalismu - na konkrétních příkladech se učí využívat terminologii a metody práce s texty a sekundární literaturou - prohlubuje si znalosti o perspektivách bádání a terminologii v oboru interkulturní germanistiky a germanobohemistiky
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní, účast na diskusích během semináře, vypracování a přednesení referátu či vypracování seminární práce
Doporučená literatura
  • Becheer, P. a kol. (vyd.). Handbuch der deutschen Literatur Prags und der böhmischen Länder. Stuttgart, 2017.
  • Csáky, M. Das Gedächtnis Zetraleuropas. Kulturelle und literarische Projektionen auf eine Region. Wien, 2019.
  • Krolop, K. Studie o německé literatuře. Praha, 2018.
  • Křen, J. (ed). Obraz Němců, Rakouska a Německa v české společnosti 19. a 20. století. Praha, 1998.
  • Macura, V. Znamení zrodu. Praha, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr