Předmět: PVK Čechy u moře

« Zpět
Název předmětu PVK Čechy u moře
Kód předmětu KGER/CM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Čechy u moře jako literární topos v Shakespearově dramatu "Zimní pohádka" 2. Franz Frühmann v kontextu literatury NDR 3. Franz Frühmann a jeho převyprávěná verze Shakespearovy "Zimní pohádky" pro děti 4. Franz Frühmann a jeho povídka, !Böhmen am Meer" (1962), tematizace přesídlení, vysídlení, odsunu 5. Ingeborg Bachmann: historický kontext, vznik básně, Böhmen liegt am Meer", její varianty 6. "Böhmen liegt am Meer" I. Bachmannové a stěžejní interpretace této básně v 2. polovině 20. století 7. Interpretace básně "Böhmen liegt am Meer" I.Bachmannové v eseji Libuše Moníkové - kontextualizace básně a analýza posunu motivů z pohledu migrační autorky 8. Volker Braun jako dramatik v kontextu literatury NDR 9. Volker Braun a jeho drama "Böhmen am Meer" (1992) jako tematizace a kritika vize utopických konceptů 10. Porovnání dramatu W. Shakespeara a V. Brauna (tema, konflikt, řešení, forma) 11. Böhmen am Meer jako motiv v básnícké tvorbě Jiřího Gruši (básnícké sbírky "Der Babylonwald", "Wandersteine") 12. Porovnání české a německé verze básní "Böhmen am Meer" a "Čechy u moře" Jiřího Gruši se zohledněním změny jazyka (motivy, jejich posun, porovnání jednotlivých pasáží a interpretace obou verzí) 13. Shrnutí a závěr

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Už Schakespeare umístil ve svém dramatu "Winter Tales" Čechy na břech moře. Cílem kurzu bude sledovat vývoj a význam tohoto literárního toposu v německojazyčné literatuře po ro. 1945 v kontextu novodobých politických změn a diskutovat jeho proměny na příkladu konkrétních literárních děl.
Studující je obeznámen se základními texty reflektující literární tops Čechy u moře a je schopen interpretovat konkrétní literární texty a tento motiv jednak v kulturněhistorickém kontextu daného díla a jednak z pohledu vývoje tohoto motivu v literatuře po r. 1945
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Aktivní účast v seminářích, spočívající v analýze a interpretaci děl primární literatury, jejíž četba je součástí domácí přípravy na semináře, písemná seminární práce
Doporučená literatura
  • Fried, E. Ich grenz noch an ein Wort und an ein andress Land. Über Ingeborg Bachmann-Erinnerung, einei Anmerkungen zu ihrem Gedich "Böhmen liegt am Meer" und ein Nachruf. 1983.
  • Neubert, R. (Hg.). Liegt Böhmen am Meer? Ein literarisches Lesebuch. 2015.
  • Schmitz, W./Teufel, A./Udolph, L./Walther, K. (Hg.). Böhmen am Meer. Literatur im Herzen Europas. 1997.
  • Volker Braun in Perpective. German Monitor 58.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr