Vyučující
|
-
Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
-
Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Osvícenství I: filozofická a společenská východiska, literární teorie a drama (Gottsched) 2. Osvícenství II: Lessing 3. Osvícenství III: bajky (Gellert a Lessing) lyrika (Klopstock) 4. Sturm und Drang I: teoretická východiska; epika (román) 5. Sturm und Drang II: drama (Bürgerliches Trauerspiel) 6. Klasika I: základní literárněvědné a filozofické pojmy; poezie 7. Klasika II: epika (Wieland a Goethe); vývojový román 8. Klasika III: Schiller a Goethe 9. Mezi klasikou a romantismem: lyrika (Hölderlin); epika a drama (Kleist) 10. Romantismus I: Jena; teorie raného romantismu 11. Romantismus II: Heidelberg; lidová a umělá tvorba 12. Romantismus III: E.T.A.Hoffmann 13. Literární biedermeier jako mezidobí mezi klasikou/romantikou a realismem 14. Předbřeznové období: Heinrich Heine a politická lyrika; drama
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studující s vývojovými fázemi německojazyčné literatury v období 1720-1848, jejich hlavními představiteli a díly. V popředí stojí problematika jednotlivých vývojových etap a vývoj jednotlivých literárních žánrů (novela, drama, román, bajka aj.). V seminářích se studenti seznámí s významnými díly osvícenství, Sturm und Drang, Výmarské klasiky, německé romantiky, období Biedermeieru a předrevolučního období do r. 1848 (Goethe, Schiller, Hölderlin, Heinrich von Kleist, Jean Paul, E.T.A. Hoffmann, Heine, Büchner aj.).
Studující - orientuje se v jednotlivých vývojových etapách literatury od doby osvícenství do poloviny 19. století - je schopen/schopna tyto charakterizovat a vymezit jejich specifika - zná jejich hlavní představitele a díla - dovede samostatně analyzovat a interpretovat literární dílo vzhledem k jeho historickému, kulturněhistorickému a literárnímu kontextu
|
Předpoklady
|
- Úvod do studia literatury - Úvod do literární interpretace - Propedeutika vědecké práce
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Udělení zápočtu za " četbu děl primární literatury " aktivní účast na seminářích, spočívající v diskuzi k analýze a interpretaci děl
|
Doporučená literatura
|
-
Böttcher, G. Geschichte der deutschen Litetratura von den Anfängen bis zu Gegewart in 12 Bd.. Berlin, 1976.
-
Büchner, G. Woyczeck.
-
Friedrich Schiller. Kabale und Liebe.
-
Gnüg, H./Möhrmann, R. (Hrsg.). Frauen Literatur Geschichte: Schreibende Frauen vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Stuttgart, 2000.
-
Goethe, J.W. Die Leiden des jungen Werthers / Faust.
-
HANSERS. Sozialgeschichte der deutschen Literatur vom 16. Jh. bis zur Gegenwart. Wien, 1980.
-
Heine, H. Buch der Lieder / Romantische Schule.
-
Hoffmann, E. T. A. Der Sandmann.
-
Kleist, H. Der zerbrochene Krug.
-
Lessing, G. E. Nathan der Weise / Emilia Galotti.
-
RÖTZER, H.-G. Geschichte der deutschen Literatur. Bamberg, 1992.
-
Schlegel, F. Fragmente.
-
Žmegač, V. Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart in 3 Bd., Bd. III. Weinheim, 1979.
|