Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Otázka německého národního sjednocení. Nacionalismus 2. Bismarckovo Německo. Gründerjahre 3. Wilhelminismus. Platz an der Sonne 4. Mnohonárodnostní Rakousko-Uhersko 5. I. světová válka 6. Meziválečné období - Výmarská republika 7. Němci v Československu 8. Antisemitismus v německojazyčné společnosti 9. Nacistické Německo 10. II. světová válka a následky 11. Němci jako viníci a oběti 12. Rozdělené Německo 13. II. sjednocení Německa a evropská integrace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Studující získají prací v seminářích, díky přednáškám a samostudiu ucelený chronologický přehled o klíčových událostech politických dějin a kulturním vývoji německojazyčného kulturního společenství od vytváření národních společností v Habsburské monarchii a vzniku národního německého státu v roce 1871 až do současnosti. Zvláštní zřetel je věnován otázce česko-německých vztahů. Dalším cílem je seznámení studujících s významnými osobnostmi německých kulturních dějin od konce 19. století, které jsou pevně zakotveny v kolektivní národní paměti dnešní generace Němců a Rakušanů.
Studující " umí si samostatně zformulovat otázku, argumentovat a interpretovat text " dokáže zformulovat recenzi " orientuje se v politickém a kulturním vývoji německojazyčných oblastí od 2. poloviny 19. století do dnešní doby " prohloubil si znalosti geografie německojazyčné oblasti
|
Předpoklady
|
Dějiny NJO I
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Udělení zápočtu za " pravidelnou domácí přípravu " pravidelnou a aktivní účast na seminářích " znalostní test " recenzi jedné monografie nebo sborníku k probírané tematice Recenze je kritickou reflexí čtenáře, musí být vypracována v německém jazyce a má být podnětem k diskusi u ústní zkoušky. Musí obsahovat informace o obsahu knihy, stanovit cíle knihy a kriticky se vyrovnat s tezemi autora jakož i jeho argumentací. Zkouška: Studenti hovoří o problematice jedné z recenzovaných knih, charakterizují popisovanou dobu a zasadí jí do kontextu německých popř. rakouských či švýcarských dějin. Dále stručně vysvětlí náhodně vybrané pojmy nebo osobnosti a tím dokáží svou orientaci a přehled o historii a reáliích německojazyčných oblastí.
|
Doporučená literatura
|
-
Francois,É./ Schulze, H. Deutsche Erinnerungsorte. München, 2001.
-
Müller, Helmut/ Krieger, K. und Vollrath, H. Dějiny Německa. Praha, 1995.
-
Müller, Helmut/ Krieger, K. und Vollrath, H. Schlaglichter der deutschen Geschichte. Bonn, 2010.
-
Seibt, Ferdinand. Deutschland und die Tschechen.. München, 1995.
-
Veber, Václac a kol. Dějiny Rakouska. Praha, 2010.
-
Wehler, H.-U. Deutsche Gesellschaftsgeschichte. München, 1996.
|