Předmět: Dějiny NJO I

« Zpět
Název předmětu Dějiny NJO I
Kód předmětu KGER/2DEJ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
Obsah předmětu
1. Germáni a Řím. 2. Karel Veliký 3. Středověká Říše a Němci 4. Středověká společnost. Investitura. 5. Středověká kolonizace. 6. Hausmachtkönige. Karel IV. 7. Reformace a Martin Luther 8. 30letá válka 9. Absolutismus a osvícenství 10. Doba emancipací 11. Předbřeznové období, revoluce 1848, Palacký 12. Industriální revoluce 13. Nacionalizace společností

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Studující získají prací v seminářích, díky přednáškám a samostudiu ucelený chronologický přehled o klíčových událostech politických dějin a kulturním vývoji německojazyčného kulturního společenství od raného středověku do vytváření národních společností v Habsburské monarchii a vzniku národního německého státu v roce 1871. Zvláštní zřetel je věnován otázce česko-německých vztahů. Dalším cílem je seznámení studujících s významnými osobnostmi německých kulturních dějin od konce 19. století, které jsou pevně zakotveny v kolektivní národní paměti dnešní generace Němců a Rakušanů.
Studující " umí kriticky pracovat s vybranými historickými prameny " je schopen/schopna samostatně si zformulovat otázku a interpretovat text " umí argumentovat při diskusích v seminářích " orientuje se v politickém a kulturním vývoji německojazyčných oblastí do druhé poloviny 19. století " prohloubí si znalosti v geografii německojazyčné oblasti
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Udělení zápočtu za " pravidelnou domácí přípravu " pravidelnou a aktivní účast na seminářích " znalostní test " recenzi jedné monografie nebo i sborníku k probírané tematice Recenze je kritickou reflexí čtenáře, musí být vypracována v německém jazyce a má být podnětem k diskusi u ústní zkoušky. Musí obsahovat informace o obsahu knihy, stanovit cíle knihy a kriticky se vyrovnat s tezemi autora a s jeho argumentací.
Doporučená literatura
  • Francois,É./ Schulze, H. Deutsche Erinnerungsorte. München, 2001.
  • Müller, Helmut/ Krieger, K. und Vollrath, H. Dějiny Německa. Praha, 1995.
  • Müller, Helmut/ Krieger, K. und Vollrath, H. Schlaglichter der deutschen Geschichte. Bonn, 2010.
  • Seibt, Ferdinand. Deutschland und die Tschechen.. München, 1995.
  • Schroeter-Braus. Reálie Německa. Kultur und Gesellschaft in Deutschland. Plzeň, 2010.
  • Veber, Václac a kol. Dějiny Rakouska. Praha, 2010.
  • Wehler, H.-U. Deutsche Gesellschaftsgeschichte. München, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní