Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, časové a tematické vymezení, vysvětlení základních pojmů, žánry (píseň, báseň, povídka, kázání, nábožné texty) 2. Seznámení s vybranými fenomény (konečný výběr lze upravit i dle zájmu studujících): hornická literatura Krušných hor (15. - 17. st.), náboženská literatura severočeských poutních míst (17. - 19. st.), literatura spojená s působením šlechtických rodů (16. - 18. st.), lokální literatura venkovských oblastí (19. - 20. st.), nacionálně angažovaná literatura (20. st.) 3. Příprava modelové veřejné prezentace: výběr konkrétních děl s případným překladem, nácvik přednesu, moderace, průvodní slovo, příp. powerpointová prezentace apod. 4. Realizace literární exkurze na vybrané místo v regionu (při výběru místa lze zohlednit zájmy studujících), nabízejí se např. Jáchymov, Bohosudov, Kadaň, Děčín, Milešov, Bezděz ad.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
V semináři budou studující seznámeni s vybranými fenomény lokální a regionální německojazyčné literatury severních Čech od 16. do 20. století (např. literatura Krušných hor, literatura v dialektech, náboženská a světská literatura spojená s konkrétními místy a osobnostmi, literární příspěvky v lokálním a vlastivědném tisku). Pozornost bude věnována rovněž praktickým způsobům zprostředkování této literatury veřejnosti (např. čtení, literární exkurze apod.), včetně doprovodných aktivit (překlad, přednes, moderace, průvodní slovo apod.). Součástí semináře je rovněž literární exkurze.
Studující - seznámí se s vybranými fenomény lokální a regionální literatury severních Čech - jsou schopni ji zasadit do kulturně-historického kontextu Důležitým efektem tohoto semináře je senzibilizace studujících pro tento druh (zpravidla) nižší literatury. Zároveň se naučí tuto literaturu různými způsoby zprostředkovat (laické) veřejnosti, příp. žákům.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Udělení zápočtu za Studující si ve skupině na základě doporučení, nebo z vlastní iniciativy vyberou jednu lokalitu (téma) s konkrétním souborem textů, ideálně s těžištěm v kratších literárních útvarech (povídka, báseň, píseň, příp. úryvky z delších žánrů apod.). Na základě těchto textů studující společně připraví a zrealizují dvě akce: - literární exkurze na vybrané místo v severočeském regionu (s vlastivědnými a literárněvědnými referáty) - (modelové) literární čtení (výběr textů; jejich příprava, včetně případných překladů; nácvik přednesu; příprava průvodního slova; moderace; příp. dalších možností prezentace - Powerpoint apod.) - V odůvodněném případě může studující místo účasti ve skupině připravující literární čtení vypracovat didaktizaci vybraného textu.
|
Doporučená literatura
|
|