Vyučující
|
-
Krovová Eva, Mgr.
-
Gmehling Karl-Heinz, Mgr. M.A.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky: druhy textů, styly/způsoby a strategie čtení. 2. Jak se zlepšovat pomocí samostatného studia - německé texty různých úrovní na internetu 3. Orientační čtení 4. Selektivní čtení 5. Detailní čtení 6. Strategie porozumění slovní zásobě (práce se slovníkem, klíčová slova apod.) 7. Strategie porozumění výstavby textu (analýza typických jazykových prostředků textové výstavby a kompozice, významových úseků apod.) 8. Strategie obsahové práce s textem (předjímání obsahu z nadpisu, aktivace povědomí o tématu, formulace otázek pomáhajících v porozumění textu). 9. Rozlišování mezi zprostředkováním informací a vlastního názoru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je rozvoj kompetence čtení s porozuměním na úrovni B1+ a B2. NA základě recepce autentických textů budou procvičovány různé způsoby čtení (orientační, selektivní, detailní) a strategie porozumění různým druhům textů.
Dojde k rozvoji jazykové kompetence čtení s porozuměním ve vztahi k německojazyčným textům na úrovni B1+/B2. Studenti se naučí různým strategiím práce s textem a porozumění textu.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen zejména pro studenty 1. ročníku dvouoborového bakalářského studia jako doplňující předmět k předmětu Komunikativní kompetence.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
- pravidelná a aktivní účast - vypracovávání zadaných úkolů - účast na testech prověřujících porozumění textu - vlastní rešerše textů v elektronických i tištěných médiích
|
Doporučená literatura
|
|