Předmět: PVK Rozšiřující seminář lingvistický

« Zpět
Název předmětu PVK Rozšiřující seminář lingvistický
Kód předmětu KGER/0922
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bergerová Hana, doc. Dr.
Obsah předmětu
1. Souhrnné opakování stěžejních poznatků ze syntaxe. Komplexní lingvistická analýza textu. 2. Souhrnné opakování stěžejních poznatků z lexikologie. Komplexní lingvistická analýza textu. 3. Souhrnné opakování stěžejních poznatků z frazeologie. Komplexní lingvistická analýza textu. 4. Souhrnné opakování stěžejních poznatků z textové lingvistiky. Komplexní lingvistická analýza textu. 5. Komplexní lingvistická analýza textu. Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu opor k jednotlivým lingvistickým disciplínám a doporučené odborné literatury a dále procvičování komplexní lingvistické analýzy textu. Pokyny a podklady potřebné pro samostudium a pro vypracování referátu budou poskytovány prostřednictvím výukové platformy moodle, která bude využívána též pro komunikaci se studujícími. V prezenční části budou opakovány poznatky z jednotlivých lingvistických disciplín a analyzovány texty s přihlédnutím k právě probíraným tématům. Dále budou vyslechnuty a posléze diskutovány referáty. Studijní opora: BERGEROVÁ, H. (2015): Rozšiřující seminář lingvistický (Metodický list). Ústí nad Labem: UJEP.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Náplní kurzu je opakování a prohloubení stěžejních poznatků z vybraných lingvistických disciplín absolvovaných během bakalářského studia (syntax, lexikologie, frazeologie a textová lingvistika) a procvičování komplexní lingvistické analýzy textu na základě znalostí získaných v těchto disciplínách, přičemž primárním cílem kurzu je připravit studující na státní závěrečnou zkoušku.
Studující si umí dát do vzájemných souvislostí poznatky z jednotlivých lingvistických disciplín a dokáže je využít při komplexní lingvistické analýze textu, umí používat relevantní odbornou terminologii a orientuje se v základní odborné literatuře k jednotlivým lingvistickým disciplínám.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích, splnění všech zadaných úkolů a vypracování a přednes referátu.
Doporučená literatura
  • Dreyer, H./Schmidt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.
  • Duden. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache.
  • Engel, U. Deutsche Grammatik. München, 2004.
  • HALL K.; SCHREINER, B. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene.
  • Helbig, G./Buscha, J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -