Vyučující
|
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Wortstellung in der Parataxe und Hypotaxe. 2. Attributsätze 3. Weiterführende Nebensätze 4. Partizipialattribute 5. Gerundivum, Apposition, Rangattribute 6. Dass-Sätze 7. Satzwertige Konstruktionen - Infinitivkonstruktionen 8. Satzwertige Konstruktionen - Partizipialsätze 9. Adverbialsätze 1 - temporale + lokale 10. Adverbialsätze 2 - modale+ kausale 11. Adverbialsätze 3 - konzessive + konditionale 12. Adverbialsätze 4 - konsekutive + finale 13. Testat
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je pomoci studentům odstranit chyby, kterých se pravidelně dopouštějí Češi studující němčinu, a tím zdokonalit jeho jazykový projev. Náplní kurzu bude systematické odvykání typicky "českým" chybám z oblasti německé syntaxe.. Výuka bude zahrnovat podrobný výklad k jednotlivým typům chyb, jakož i intenzivní nácvik správných tvarů vedoucí k jejich automatizaci. Kurz je určen studentům s pokročilými znalostmi němčiny. Předmět je vyučován v němčině.
Studenti budou po absolvování kurzu schopni kontrastivního pohledu na češtinu a němčinu a dokáží si uvědomovat a využívat nejen jazykové transpozice mezi oběma jazyky, ale především si budou vědomi úskalí jazykové interference, která je ve většině případů důvodem výskytu jazykových chyb v rámci cizojazyčného projevu. Studenti získají po absolvování kurzu jistotu v tvoření a používání obtížných syntaktických jevů, jejich projev se stane jistějším a jazykově korektním. Zároveň se naučí pracovat s odbornou lingvistickou literaturou.
|
Předpoklady
|
Podmiňující předměty: morfologie NJ syntax NJ lexikologie NJ Kromě toho by studenti měli mít fundované znalosti z jednotlivých systémových rovin jazyka, aby je mohli použít při analýze stylistických prvků obsažených v interakci, a měli by disponovat přiměřenou jazykovou kompetencí.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na semináři a aktivní zapojení do výuky, průběžné plnění zadaných úkolů, úspěšné zvládnutí zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
DREYER, Hilke; SCHMIDT, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning, 2000. ISBN 3-19-007255-8.
-
DUDEN. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache - Band 4. Mannheim; Leipzig; Wien; Zürich, 1998. ISBN 3-411-04046-7.
-
DÜRSCHEID, Christa. Syntax. Grundlagen und Theorien. Göttingen, 2005. ISBN 978-3- 52526- 515.
-
ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik. München, 2004. ISBN 978-3-89129-914-2.
-
EROMS, Hans-Werner. Syntax der deutschen Sprache. Berlin - New York, 2000. ISBN 3-11-015666-0.
-
HALL Karin; SCHREINER Barbara. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Ismaning, 2000. ISBN 3-19-007448-8.
-
HELBIG Gerhard; BUSCHA Joachim. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.. Leipzig - Berlin - München - Zürich - Wien - New York, 2001. ISBN 3-468-49493-9.
-
POVEJŠIL Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha, 1999. ISBN 80-200-0076-3.
|