Předmět: PVK Jidiš úvod do jazyka a kultury

« Zpět
Název předmětu PVK Jidiš úvod do jazyka a kultury
Kód předmětu KGER/0719
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Krappmann Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvod do jazyka jidiš představený na vybraných textech. 2) Historicky podmíněné rozdělení jidiš na západní a východní varietu. 3) Vývoj starších epoch literatury v jidiš v západní Evropě do 18. století. 4) Stagnace vývoje jidiš v západní Evropě v důsledku Haskaly. 5) Vývoj moderní jidiš-kultury ve východní Evropě. 6) Statut jidiš v Izraeli. Téma bude doprovázeno promítáním dokumentárního filmu "Mame-loshn, kinder-loshn".

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
První část semináře je koncipována jako úvod do jazyka jidiš. Účastníci budou obeznámeni se znaky hebrejské abecedy a zaměří se na jednotlivá specifika tohoto jazyka. Jednotlivé zvláštnosti jidiš budou - jak na diachronní, tak na synchronní rovině - objasňovány v kontrastním srovnání s němčinou. V druhé části semináře budou studenti konfrontováni se specifickým kulturním a historickým kontextem vývoje jazyka jidiš, s historií literatury v jidiš, a seznámí se s významem základních pojmů aškenázské židovské kultury, jejichž porozumění je nezbytné pro interpretaci textů v tomto jazyce.
Po absolvování semináře bude student(ka) obeznámen(a) se základními strukturami jazyka jidiš. Zároveň mu (jí) bude poskytnut obecný přehled o historickém vývoji jidiš a literatuře v tomto jazyce psané.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Student(ka) by měl(a) ovládat německý jazyk do té míry, aby byl(a) schopen/schopna komparativního srovnání s geneticky příbuzným jazykem, v tomto případě s jidiš. V semináři budou začleněny jak přednáškové bloky, tak diskusní fóra, ve kterých je předpokládána aktivní spolupráce studenta/tky. Doporučena je četba alespoň některých z děl sekundární literatury o jidiš, která budou v naskenované podobě dodána před začátkem semináře.
Doporučená literatura
  • Allerhand, Jacob. Jiddisch: Ein Lehr- und Lesebuch. Wien, 2002.
  • Aptroot, M.; Nath, H. Einführung in die jiddische Sprache und Kultur. Hamburg, 2002.
  • Katz, Dovid. Words in Fire. The Unfinished Story of Yiddish. New York, 2004.
  • Lockwood, William B. Lehrbuch der modernen jiddischen Sprache: mit ausgewählten Lesestücken. Hamburg, 1995.
  • Simon, Bettina. Jiddische Sprachgeschichte. Frankfurt am Main, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie v česko-německém interkulturním kontextu (A12) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Interkulturní germanistika (A14) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -