Předmět: Didaktika geografie

« Zpět
Název předmětu Didaktika geografie
Kód předmětu KGEO/M206
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučerová Silvie Rita, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Cíle a předmět didaktiky geografie / geografického vzdělávání 2. Geografické vzdělávání a planetární geografie 3. Geografické vzdělávání a kartografie a GIS 4. Geografické vzdělávání a obecná fyzická geografie 5. Geografické vzdělávání a obecná humánní geografie 6. Geografické vzdělávání a environmentální výchova 7. Geografické vzdělávání a regionální geografie 8. Modelová vyučovací hodina regionální geografie 9. Modelová vyučovací hodina regionální geografie 10. Modelová vyučovací hodina regionální geografie 11. Modelová vyučovací hodina regionální geografie 12. Modelová vyučovací hodina regionální geografie 13. Modelová vyučovací hodina regionální geografie 14. Geografické vzdělávání a geografie mikroregionu

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz obsahově navazuje na učivo obecné didaktiky a současně na jednotlivé geografické disciplíny. Hlavním cílem je "vyzbrojit" studenty nezbytnými znalostmi i dovednostmi pro jejich budoucí praxi na školách. Na konkrétních příkladech jsou demonstrovány zásady didaktické transformace poznatků geografických disciplín do didaktického systému učiva zeměpisu.

Předpoklady
nespecifikováno
KGEO/M105

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Průběžné úkoly zadávané v rámci cvičení a řešené přímo na místě. Postupná příprava podkladů na modelovou vyučovací hodinu. Kompletní odvedení 45 minutové vyučovací hodiny regionálního zeměpisu (mikrovyučování) vybraného makroregionu.
Doporučená literatura
  • Učebnice zeměpisu, pracovní sešity..
  • KÜHNLOVÁ, H. Kapitoly z didaktiky geografie.
  • PETTY, G. Moderní vyučování.
  • ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2008):. Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha..
  • ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2013). Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie.
  • ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, T. (2014):. Úlohy ve výuce geografie.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro 2. stupeň základních škol (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní