Předmět: Didaktika geografie I

« Zpět
Název předmětu Didaktika geografie I
Kód předmětu KGEO/M105
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trahorsch Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika geografie jako vědní a praktická disciplína. 2. Koncepční a projektová fáze tvorby kurikula - pozice geografie v kurikulárních dokumentech. 3. Cíle vzdělávání (v geografii). 4. Didaktická analýza učiva, klasifikace geografických znalostí a dovedností. 5. Výukové metody a organizační formy. 6. Materiální a nemateriální didaktické pomůcky v geografii (učebnice, atlasy). 7. Příprava na vyučovací hodinu. 8. Pracovní list - didaktický cíl a koncepce, formulace úloh. 9. Evaluace, hodnocení výsledků vyučování. 10. Výuka v terénu a geografická exkurze. 11. Administrativní a legislativní úkony ve škole. 12. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina). 13. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem kurzu je představit účastníkům proces plánování, utváření, transmise a evaluace geografického vzdělávání. Dopomoci jim k formulaci a uvědomění si cílů výuky geografie/zeměpisu v sekundárním vzdělávání, kritického hodnocení zdrojů informací a didaktických pomůcek, k dovednosti přípravy a tvorby vlastní koncepce geografického vzdělávání v obecných rámcích, které jsou v souladu s kurikulárními dokumenty, vývojem oboru a moderními pedagogicko-didaktickými i psychodidaktickými zásadami. Důraz je kladen na praktické prokázání osvojených dovedností formou zeměpisného mikrovyučování, tj. vedení modelové výukové jednotky každým účastníkem kurzu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- průběžné úkoly zadávané v rámci cvičení a řešené přímo ve výukové jednotce - příprava podkladů na modelovou vyučovací hodinu - kompletní odvedení 45 minutové vyučovací hodiny zeměpisu (mikrovyučování)
Doporučená literatura
  • GERBER, R. International Handbook on Geographical Education. Dordrecht. 2003.
  • IGU. International Charter on Geographical Education. 2016.
  • KNECHT, P., HOFMANN, E. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. 2013.
  • KÜHNLOVÁ, H. Život v našem regionu. Pracovní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň. 2010.
  • MARADA, M. a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Praha, Brno. 2017.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha. 2013.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha. 2017.
  • ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Praha. 2013.
  • ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. Náměty pro geografické a environmenální vzdělávání. Výuka v krajině. Praha. 2008.
  • ŘEZNÍČKOVÁ, D. Didaktika geografie: proměny identity oboru. Brno. 2015.
  • ŘEZNÍČKOVÁ, D. Geografické dovednosti, jejich specifikace a kategorizace. 2003.
  • ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, T. Učební úlohy ve výuce geografie. Praha. 2014.
  • SKALKOVÁ J. Obecná didaktika. Praha. 2007.
  • STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno. 2015.
  • TRAHORSCH, P., BLÁHA, J. D., KUČEROVÁ, S. R. The usability of economic maps for students of various age groups: an example for a discussion of a multi-stage concept of teaching aids. 2020.
  • TRAHORSCH, P. Skečnouting: tvorba vizuo-textového zápisu. 2018.
  • WALTEROVÁ, E., ČERNÝ, K., GREGER, D., CHVÁL, M.. Školství ? věc (ne)veřejná?. Praha. 2010.
  • WIEGAND, P. Learning and Teaching with Maps. London. 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro 2. stupeň základních škol (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní