Předmět: Základy didaktiky geografie

« Zpět
Název předmětu Základy didaktiky geografie
Kód předmětu KGEO/B516
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučerová Silvie Rita, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Význam geografického poznání, postavení zeměpisu/geografie ve škole. 2. Základní koncepty v geografii. 3. Cíle v geografickém vzdělávání, jejich formulace. 4. Geografické minimum, geografická gramotnost. 5. Geografické otázky, jejich formulace. 6. Výukové metody a organizační formy. 7. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina). 8. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina). 9. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina). 10. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina). 11. Evaluace v geografickém vzdělávání - písemné testování. 12. Evaluace v geografickém vzdělávání - ústní forma. 13. Evaluace v geografickém vzdělávání - další formy testování.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem kurzu je ukázat účastníkům relevanci geografického poznání a vzdělávání pro řešení problémů současného světa. Dopomoci jim k formulaci a uvědomění si cílů výuky geografie/zeměpisu, geografického minima předávaného poznání a definování základních konceptů v geografii (jakými jsou prostor, místo, měřítko, prostředí, region). Důraz je kladen na praktické prokázání osvojených dovedností. Účastníci se učí klást (si) geografické otázky. Každý účastník kurzu si vyzkouší didakticky správné vedení ukázky výuky geografického tématu a následně se učí formulovat způsoby, kterými lze ověřit osvojení učiva žáky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- průběžné úkoly zadávané v rámci cvičení a řešené přímo ve výukové jednotce - příprava vlastních didaktických materiálů k výuce - odvedení ukázky vyučovací hodiny zeměpisu (mikrovyučování) - ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BYČKOVSKÝ, P., KOTÁSEK J. Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: Revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika, 2004, 54, 227-242. .
  • JANČAŘÍKOVÁ, K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Praha. 2022.
  • MARADA, M. a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. Praha, Brno. 2017.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha. 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr